توسط ادوکس چهارشنبه 8 مرداد 1399 4740

هر چیزی که درباره واژگان و اصطلاحات جدول مشخصات فنی دریل باید بدانید

    همیشه برای داشتن بهترین انتخاب از تنوع بسیار بالای ابزار آلات صنعتی  لازم است که مشخصات فنی آنرا مطالعه کرده و نکاتی که در خصوص پروژه مورد نظر هست را بدانید. پیش آمده است که با عدم آگاهی کامل از معنا و مفهوم یک عبارت یا واژه ضررهایی به لحاظ مالی و حتی عملیاتی وارد شده باشد. در این مقاله سعی کردیم واژه نامه ای در خصوص دستگاه دریل ( برقی و شارژی ) تهیه و به زبان ساده تدوین کنیم تا از این بابت مخاطبین ادوکس دغدغه ای نداشته باشند. 

    توان دریل

    واحد سنجش آن Watt به اختصار W است. این واژگان نشان دهنده مقدار تولید نیرو یا قدرت دستگاه است. هر مقدار که  عدد آن بیشتر درج شده باشد، به این معنی است که انرژی بیشتری تولید شده و دستگاه پر قدرت تر خواهد بود. در تعریف علمی یک وات را می توان برابر با یک ژول در هر ثانیه در نظر گرفت.


    ولتاژ دریل

    واحد سنجش آن  Voltage به اختصار V است که عدد آن میزان اختلاف پتانسیل الکتریکی یا فشار برقی که برای راه اندازی اولیه دستگاه لازم است را نمایش میدهد. به طور کل دو نوع ولتاژ وجود دارد. ولتاژ ورودی که دستگاه در آن محدوده می تواند شروع به کار کند. ولتاژ کاری که در شرایط متغییر دستگاه کار می کند.

     

    آمپر باتری دریل

    واحد سنجش آن Ampere به اختصار A است و نشان دهنده مقدار جریان الکتریسته وارد شده به جریان مدار است.


    گشتاور پیچ گوشتی

    واحد اندازه گیری آن Newton Meter به اختصار Nm است. قابلیتی است که توسط حلقه کلاچ تعبیه شده پشت سه نظام برای بستن پیچ های مختلف به دستگاه می دهد. به کمک آن مقدار نیرویی که برای بستن پیچ نیاز هست را فراهم کرده و آنرا می چرخاند. در صورتی که از این قابلیت استفاده نشود ممکن است بیش از حد لازم پیچیده شده و اصطلاحا پیچ هرز شود.

    گشتاور بسته به نوع آماتور یا حرفه ای بودن دستگاه از 1 تا 25 شماره گذاری می شود.


    سرعت در حالت آزاد

    واحد سنجش آن Revolutions Per Minute (دوران کامل در دقیقه) به اختصار RPM است و مقداری که در جدول فنی مشخص کرده اند حاکی از میزان سرعت دستگاه در زمانی استکه درگیر کار نشده. اگر مقدار درج شده به صورت بازه باشد به این معناست که آن دستگاه قابلیت کنترل سرعت الکترونیکی یا دیمر دارد


    دریل گیربکسی

    در حالت معمول حرکت چرخشی موتور دریل های برقی و شارژی سرعت زیاد ولی قدرت کمی دارند. در صورتی که نیاز باشد این عملیات برعکس شود، از دستگاهی که مجهز به موتور گیربکسی است باید استفاده شود تا قدرت افزایش یافته و در عوض سرعت کمتر شود. هر مقدار که سرعت کاهش پیدا کند دستگاه قدرتی می شود.

     

    کلید پاور گازی دریل

    عملکرد آن مانند پدال گاز اتومبیل است. به مقداری که انگشت بر روی کلید فشار وارد کند سرعت چرخش موتور دریل کند یا سریع خواهد شد.

    مکانیزم چکشی دریل

    واحد اندازه گیری آن Beats Per Minute (ضربه در دقیقه) به اختصار BPM  است. قابلیت ویژه ای است که برخی از دریل ها دارند. با تنظیم شستی مربوطه بر روی دستگاه موتور شروع به گردش نموده و در عین کار حرکات ضربه زنی پشت سه نظام ایجاد می نماید. در این وضعیت مته زدن و سوراخکاری در موادی مانند بتن، کاشی و دیگر مصالح ساختمانی با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت


    ترمز الکترونیکی دریل

    از جمله تجهیزات نوینی است که بر روی دستگاه های جدید کار می شود. عملکرد آن به این صورت است که به محض رها کردن ماشه دستگاه موتور از حرکت ایستاده و هرز گردی نخواهد داشت. بنابراین امنیت و سرعت عمل اپراتور بسیار بالا می رود. از این سیستم در انواع دریل، عمودبر، فرز دستی، فرز آهنگری یا سنگبری استفاده می کنند.

    چپگرد / راستگرد دریل پیچ گوشتی

    در دو وضعیت عملکردی کاملا کاربردی دارد. یکی در وضعیت دریل است که چنانچه به هر دلیلی مته داخل حفره گیر کند می توان دستگاه را در حالت چپگرد قرار داده و با چرخش معکوس آنرا به راحتی و بدون خرابی بیرون آورد. وضعیت دیگر در حالت پیچ گوشتی است که برای باز یا بسته کردن انواع پیچ از آن می توان  کمک گرفت. به خاطر داشته باشید که همیشه جهت بسته شدن پیچ و حرکت مته به صورت راستگرد ( جهت حرکت عقربه های ساعت) هست مگر اینکه مشخصا پیچ به صورت چپگرد تولید شده باشد.

     

    ظرفیت سه نظام دریل

    نمایان کننده حداکثر سایز مته قابل استفاده است. اگر سه نظام 13 میلیمتری روی دستگاه نصب شده باشد به این معناست که مته از سایز 1.5 تا 13 در کارگیر آن جای می گیرد. بالطبع هر چه سایز آن بیشتر باشد مته قوی تر و کارکرد صنعتی خواهد داشت.

    ظرفیت مته کاری دریل

    عددی که برای آن ذکر می شود به حداکثر قطری که دستگاه در هنگام سوراخکاری ایجاد می کند، اشاره می نماید. البته این مقدار به متغییر هایی مانند سایز مته و متریالی که مته کاری می شود کاملا وابسته است.

    نوع مته دریل

    درانواع مختلف از جمله ساده، چهارشیار SDS Plus، پنج شیار SDS Max، ستاره ای SPLine و شش گوش SDS Hex وجود دارد. جهت آشنایی با تمامی مته ها با کلیک بر روی مقاله انواع مته دریل آنرا مطالعه کنید.


    نوع باتری دریل شارژی

    اشاره به مواد تشکیل دهنده سلول های آن دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. نوع نیکل کادمیوم (NiCd) در هنگام کار افت ولتاژ ندارد در عوض وزن زیاد داشته، عمر کاری پائین دارد و زمان شارژ بیشتری را صرف می کند. نوع لیتیوم یون (Li-Ion) عمر کاری بسیار بالا و وزن سبک دارد و در عین کار در فصول سرد سال نیز عملکرد بهتری نشان داده است مضاف بر اینکه مدت زمان شارژ آن از نیکل کادمیوم کوتاه تر است. شاید تنها عیبی که برای آن بتوان در نظر گرفت حساسیت زیاد آن به تابش مستقیم نور آفتاب باشد که موجب می شود باتری باد کرده و از کار بیوفتد. 
    توجه داشته باشید که هر مقدار میزان آمپر باتری بالاتر باشد، قادر است دستگاه را بدون شارژ مجدد روشن نگهدارد.

     

    انرژی ضربه ای دریل

    واحد آن ژول (J) است که به اندازه گیری میزان نیروی وارد شده بر جسم در حالت چکشی گفته می شود. در هنگام  دریل کاری بر روی مصالح سخت مانند بتون هر چقدر میزان انرژی ضربه ای دریل بیشتر باشد عمل سوراخکاری سریعتر و آسان تر انجام می گردد.

    لرزه گیر دریل

    نیرویی که به واسطه اصطحکاک در زمان روشن بودن دریل ایجاد می شود را خنثی می کند داشتن لرزه گیر در دریل ها باعث افزایش عمر ابزار می شود و همچنین باعث می شود تا نتیجه نهایی سوراخکاری  بخصوص بر روی قطعات نرم بهتر شود.


    کلاچ ایمنی دریل

    یک قابلیت کاربردی است که در بسیاری از دریل ها وجود دارد و باعث می شود تا زمانی که مته با یک شی سخت برخورد می کند و یا قادر به سوراخ کردن آن نیست موتور دریل از حرکت باز ایستد تا به آن آسیبی وارد نشود و یا دستگاه قلاب نکند. بر روی مدل های جدید شرکت بوش سیستم Anti Kickback را رونمایی کرده است تا از آسیب اپراتور جلوگیری شود.


    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر