توسط ادوکس یک‌شنبه 11 خرداد 1399 1450

تاریخچه برند هیتاچی : شرکتی پیشرو در فناوری اطلاعات

    کمپانی هیتاچی “Hitachi” یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خوشه‌ای و چندملیتی است که فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌ی مهندسی و تولید تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی دارد. سابقه فعالیت‌های این شرکت به بیش از 100 سال برمی‌گردد. 

    تولید انواع سخت‌افزارهای رایانه‌ای، سامانه‌های اطلاعاتی، تجهیزات مخابراتی و نیروگاهی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی از جمله‌ی شاخه‌های اصلی فعالیت هیتاچی در دنیای صنعت است. دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا در طراحی و ساخت تجهیزات پیچیده‌ی صنعتی و امنیتی سبب شده است این شرکت به عنوان نبض تپنده‌ی صنعت دنیا شناخته شود. 

    دفتر اصلی شرکت در توکیو پایتخت کشور ژاپن قرار دارد. ساختار اصلی این شرکت از 11 بخش تجاری شامل سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی، سیستم‌ها و تجهیزات خودرو، چندرسانه‌ای‌های دیجیتال و خدمات مالی تشکیل شده است.

    واژه‌نامه برند هیتاچی

    “Hitachi” برگرفته از دو واژه‌ی “Hi” به معنی خورشید و “tachi” به معنای طلوع است. نام هیتاچی به زیبایی عظمت و اقتدار این کمپانی را به رخ می‌کشد. موسس شرکت مهندس برق جوانی به نام “Namihei Odaira” بود.

     

     

    اولین محصول تولیدی توسط برند هیتاچی

    پیش از آغاز نخستین فعالیت‌های موفق این شرکت، در ژاپن از محصولات ساخت داخل خبری نبود. نخستین محصول تولیدی این شرکت که موتور برق القایی با قدرت 5 اسب بخار بود در سال 1910 میلادی به ثبت رسید. این موتور برای اولین بار برای استفاده در معدن مس ساخته شد. 

    تولید ترانسفورماتور، آمپرمتر، ولت متر از دیگر محصولاتی بود که تیم اودیرا را به عنوان گروهی موفق در ژاپن مطرح نمود. اگرچه در ابتدای امر استقبال چندانی از تولیدات داخلی این گروه نشد، اما تلاش‌های مستمر و خستگی ناپذیر این تیم، ژاپنی‌ها را به خود‌باوری در ساخت محصولات باکیفیت داخلی امیدوار نمود. 

    اولین همکاری بزرگ نامیهی اودیرا با یک شرکت ژاپنی در سال 1916 بود که توانستند سه توربین آبی با ظرفیت 10 هزار اسب بخار را با کیفیت بسیار عالی و در مدت کوتاه 5 ماه تحویل دهند. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این شرکت همزمانی با دوران صعودی پیشرفت صنعتی ژاپن بود. در این برهه سفارشات زیادی از سوی شرکت‌های متعدد برای ساخت انواع قطعات صنعتی دریافت می‌شد.

    اگرچه سفارش ساخت اسلحه از سوی ارتش ژاپن می‌توانست سودهای کلانی برای شرکت به همراه داشته باشد، اما این فرمان با آرمان‌های موسس شرکت در تضاد بود و هیتاچی آن را نپذیرفت. بزرگ‌ترین خواسته‌ی بنیان‌گذار هیتاچی تبدیل جهان به مکانی زیباتر و بهتر برای زندگی بود. 

    از این رو این شرکت در دوره‌های مختلف، پیشرفت ملی را بر سود بیشتر ترجیح داده است. فعالیت‌های انسان دوستانه هیتاچی در دوره‌های بحرانی ژاپن، محبوبیت این شرکت را در میان مردم بیش از گذشته افزایش داده است.

    شعار برند هیتاچی

    چشم بادامی‌های متفکر از هیچ روشی برای پیشرفت دریغ نمی‌کنند. این شرکت ژاپنی همانند سایر شرکت‌های هموطن خود از اولین روزهای تاسیس تا به امروز در زمینه‌های مختلف صنعتی و تکنولوژی فعالیت نموده است. 

    همانطور که در بخش‌های پیشین بیان شد، هولدینگ هیتاچی در 11 بخش مختلف به تحقیق، طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های پیچیده می‌پردازد. شعار این کمپانی موفق “Inspire the next” به معنای " الهام بخش نسل آینده" است که با مجموعه‌ی فعالیت‌های این شرکت تا به امروز سازگاری زیادی داشته است.

     

     

    بخشی از تاریخچه و نوآوری‌های هیتاچی

    - 1918 موتور الکتریکی و پمپ 150 اسب بخار

    - 1924 ساخت اولین لوکوموتیو برقی DC در ژاپن

    - 1926 ساخت اولین پنکه بعد از ده سال کار روی تولید آن

    - 1930 ساخت ترانسفورماتورهای قطب بالا

    - 1931 ساخت سلول‌های هیدرولیکی الکترولیتی 10 هزار آمپر

    - 1932 ساخت آسانسور و اولین یخچال برقی

    - 1936 ساخت اولین اتوبوس و کامیون با موتور دیزلی

    - 1943ساخت توربین آبی 85000 کیلووات و ژنراتور متناوب 70 هزار ولت

    - 1949 اولین بیل مکانیکی U05

    - 1951 ساخت توربین آبی کاپلان و ژنراتور AC7000

    - 1952 اولین پمپ توربین دو مرحله ای 21 هزار کیلووات

    - 1953 ساخت توربین خنک کننده با هیدروژن 55 هزار کیلووات

    - 1956 اولین نمونه موتور دیزلی – الکتریکی DF90

    - 1959 تاسیس هیتاچی آمریکایی

    - 1960 ساخت یخچال و ماشین لباسشویی اتوماتیک و اولین دستگاه تصویربرداری آلتراسونیک در ژاپن

    - 1979 ساخت اولین دستگاه ATM به نام HT5865

    - 1980 دزدیده شدن طرح‌های هیتاچی آمریکایی

    - 1982 تاسیس هیتاچی اروپایی

    - 1985 ساخت اولین ربات شرکت هیتاچی با قابلیت راه رفتن به نام WHL-11

    - 2001 ساخت اولین تراشه‌های کوچک 0.3 میلی‌متر مربع

    - 2002 تولید سیستم آنالیز DNA برای تایپ SNP

     - 2012 فروش بخش تولید دیسک سخت به شرکت وسترن دیجیتال 2012 و خرید شرکت انرژی هسته‌ای هوریزون بریتانیا

    - 2012 کسب رتبه‌ی 38‌ اُم در بین 500 شرکت برتر جهان از دید مجله فورچون

    - 2015 همکاری با شرکت تهویه‌ی مطبوع جانسون کنترل در حوزه‌ی HVAC

    - 2016 فروش بخش ابزارهای شارژی (دریل، اره برقی و ...) به شرکت متابو

    - 2017 همکاری با هوندا در تولید و فروش موتورهای برقی

    - 2018 همکاری با شرکت زوم دیتا در بخش تحلیل داده‌ها

    - 2019 فروش بخش تصویربرداری پزشکی به فوجی فیلم

     

     

    سخن آخر

    روی هم رفته می‌توان گفت که برند هیتاچی و تاریخچه‌ی آن نشان می‌دهد که با وجود مشکلات فراوان پیش روی این کمپانی و زمین خوردن چندین باره‌ی آن، توانسته است هنوز هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا کار خود را در کنار رقیبان انجام دهد و در بازار گسترده‌ای که دارد حرفی برای گفتن داشته باشد.

     از تاریخ اولین تولید موتور تا به امروز، شرکت هیتاچی هر روز پیشرفته‌تر و معروف‌تر از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه داده است. امروزه هیتاچی به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو در فناوری اطلاعات و تولید ابرکامپیوترها، سرورها، آرایه‌های دیسکی و انواع نرم افزارها معروف است. 

    اما اصلی ترین فعالیت این شرکت تمرکز بر توسعه‌ی فناوری اطلاعات است. گروه کوچک هیتاچی زمانی از تعداد انگشتان یک دست کمتر بودند و امروزه خانواده‌ای بالغ بر 300 هزار نفر هستند. گروهی موفق که میانگین درآمد سالیانه‌ی آن رقمی در حدود 90 میلیون دلار تخمین زده شده است.

     

    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر