توسط ادوکس شنبه 21 دی 1398 2966

معرفی انواع دریل: معرفی و شناخت کاربرد و روش استفاده از آنها ( دی ماه 98)

    دریل از جمله ابزارآلات متنوع و کاربردی است که به کمک نیروی دست، برق یا باطری تغذیه شده و برای سورخکاری اجسام و اشیاء مختلف به کار گرفته می شود. نحوه کارکرد آن به صورت چرخش دورانی در سرعت های مختلف است که با توجه به قدرت آن و همینطور بهره گیری از مته متناسب با پروژه، برای سوراخ کردن انواع چوب، ام دی اف، فلزات و مصالح ساختمانی استفاده می گردد. 
    امروزه با پیشرفت های چشم گیری که صورت گرفته این دستگاه از حالت تک کاربری خارج شده و با اتصال انواع اکسسوری های ابداع شده می توان امکاناتی نظیر برش، سایش و پیچ بندی را نیز انجام داد. البته پیشنهاد می کنیم که برای کارهای حرفه ای از ابزار تخصصی هر پروژه استفاده نمائید.
    دریل مستقیم
    غالبا به صورت پنوماتیک تولید می شود و در کارخانجات و خطوط تولید از آن استفاده می گردد. سه نظام و بدنه دریل در یک راستا قرار دارد و به دلیل شکل ظاهری و کاربری آسان مناسب سوراخ کردن به صورت سری کاری است. برای راحتی کار می توان دریل مستقیم را به بالانسر هم متصل نمود.

     

    معرفی دریل چکشی دوو

     

    دریل چکشی

    ممکن است که برای شما پیش آمده باشد که در حین مته کاری دیوار، دریل را با دست یا بدن خود به سمت قطعه کار فشار دهید تا سوراخکاری تمیز و سریعتری داشته باشید. حال با معرفی دریل چکشی این نیاز شما برطرف می شود. این ابزار علاوه بر خاصیت چرخشی به وسیله پیستون تعبیه شده، در پشت مته ضربه نیز ایجاد می نماید و آن را ایده آل برای مته کاری بتن و دیوار ساخته است. به این صورت دریل در حالی که به حرکت گردشی خود ادامه میدهد به محل مته کاری ضربات مداومی را نیز وارد می نماید که پیشروی مته را بسیار آسانتر می نماید. دریل چکشی نیز مانند اغلب ابزار های مشابه در دو مدل برقی و شارژی تولید و به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که بر روی بدنه این گونه دریل ها شستی تنظیمات وجود دارد که دریل را دو یا سه کاره می نماید. بسته به مدل ابزار دریل، دریل چکشی و تخریب را می توانید انتخاب نمائید. در صورتی که کاربر ویژگی دستگاه را در حالت دریل چکشی قرار دهد عملکرد ضربه زنی به دریل اضافه می شود. در مدل های به روز تر امکان کنترل تعداد ضربات نیز وجود دارد. در صورتی که از وضعیت چکشی بهره می گیرید دسته کمکی یا جانبی ابزار را وصل کرده و از آن برای حفظ تعادل و کنترل دستگاه استفاده نمائید.

     

    معرفی دریل دستی

     

    دریل دستی معمولی

    همانگونه که از ظاهر آن مشخص است به کمک نیروی دست کار می کند. ساختار آن بسیار ساده بوده و کاربری آسانی نیز دارد. سه نظام آن با راحتی باز و بسته شده و با دست محکم می شود ونیاز به آچار ندارد. بعد از قرار دادن مته مناسب در سه نظام، با چرخاندن دسته ی روی بدنه چرخدنده ها موجب حرکت کردن سه نظام می شوند. در هنگام کار بهتر است که کمی فشار بر روی ابزار آورده شود تا سوراخکاری سریعتر به انجام برسد.

     

    دریل دستی فشاری


    دریل دستی فشاری

    این مدل دریل برای سوراخکاری دقیق و ظریفکاری بر روی صنایع دستی و هنری، مدار چاپی، مدارالکترونیکی، چوب معرق کاری، رزین و امثالهم استفاده می شود. ساختار آن شامل یک بدنه فنری و سه نظام در کله گی است که با دست باز و بسته شده و مته را نگه می دارد. برای انجام سوراخکاری کافیست مته را در محل مورد نظر قرار داده و بدنه را به سمت قطعه کار فشار دهید، فنر داخلی جمع شده و در نتیجه کله گی را می چرخاند وعملیات انجام می گیرد. بر روی برخی مدل ها در قسمت سه نظام شستی کوچکی برای چپگرد و راستگرد کردن تعبیه شده است.

     

    انواع دریل پیچ گوشتی شارژی

     

    دریل پیچ گوشتی

    دریل پیچ گوشتی معادل یک ابزار چند کاره شارژی شده است و مناسب برای مشاغلی که مدام در حال سوراخکاری و پیچ بندی هستند مانند کابینت کاران. باتری به کار رفته درمدل های مختلف از تنوع ولتاژ برخوردارند. از باتری های با ولتاژ پائین برای امور سبک و کم حجم و از ولتاژ بالا برای کارهای سنگین و صنعتی استفاده کنید. به طور معمول سه نظام دریل پیچ گوشتی شارژی از نوع اتومات تهیه می شوند که به این علت سرعت عمل اپراتور نیز افزایش می یابد. غالبا جنس سه نظام از پلاستیک یا فلز ساخته می شود که نوع فلزی از استحکام بیشتری برخوردار بوده و بالطبع قیمت و وزن بیشتری نیز دارد.
    از جمله نکات قابل اهمیت در هنگام انتخاب و خرید، توجه به شاخصه گشتاورد است. این امکان مقدار نیروی مورد نیاز برای بسته شدن پیچ را مشخص می کند. ترکمتر پشت سه نظام قرار می گیرد و با چرخاندن آن و تنظیم بر روی عدد مناسب که با مقیاس نیوتن متر مشخص شده، قدرت چرخاندن شفت مشخص می شود. این وسیله برای پیچ بندی روی چوب و مواد نرم بسیار کاربردی و مهم است.
    در مقاله ای جداگانه به بررسی انواع باتری های پرداخته ایم. به طور خلاصه یادآور می شویم که باتری نیکل کادمیوم وزن سنگین تری داشته ولی ارزان است در عوض کیفیت کاربردی پائینی هم دارد. نوع دیگر لیتیوم یون است که حجم و وزن کمتری داشته و کیفیت کاربردی و طول عمر بیشتری داراست.

     

    معرفی چکش تخریب پیکور

     

    چکش تخریب یا پیکور

    در واقع نوع عملکرد پیکور شباهتی به دریل های دیگر ندارد زیرا تنها به صورت ضربه ای و به منظور تخریب انواع بتن، بلوک، سطوح غیر فلزی و مصالح لعابدار مورد استفاده قرار می گیرد با این حال در بازار این نوع ابزار را در خانواده دریل ها محسوب می کنند. گاهی پیش می آید که کاربران بتن کن و پیکور را اشتباه می کنند. به آن دسته باید متذکر شد که بتن کن به صورت عملکرد چرخشی و همراه با سوراخکاری تخریب های نیمه سنگین را انجام می دهد در حالی که شاید نتیجه کار چکش تخریب حفاری و سوراخکاری باشد، منتهی با کمک نیروی ضربه زنی و خراب کردن این اتفاق می افتد. در نتیجه احتمالا سوراخ ایجاد شده تمیز و یکدست نخواهد بود. پس وظیفه اصلی این ابزار بسیار قدرتمند تنها در امر تخریب است.
    مهمترین عامل انتخاب و خرید چکش تخریب در نظر گرفتن وزن دستگاه است که بر روی بدنه درج می شود. ممکن است که وزن اصلی دستگاه با وزن اسمی آن اختلاف کمی داشته باشد ولی برای انتخاب مناسب بر اساس وزن اسمی از 5 تا 30 کیلوگرم کلاس بندی می شوند. این ابزار به صورت برقی تولید می شود.

     

    دریل الکترونیکی ساده

     

    دریل ساده

    علت نام گذاری آن، بنابر تعریف ساختاری تولیدکنندگان است که سیستم چکشی را بر روی آن تعبیه نمی کنند. نام دیگر آن دریل الکترونیکی است. این ابزار جزء دریل های پر مصرف است که بیشتر برای کارهای خانگی یا پروژه های صنایع دستی و تعمیراتی بر روی متریال هایی همچون چوب، فلزات نرم و پلاستیک استفاده می شود. توصیه می شود که از دریل ساده برای سوراخکاری بر روی دیوار و مصالح ساختمانی به کار گرفته نشود. بسته به شرکت تولید کننده دارای امکاناتی نظیر کلید چپگرد و راستگرد، گیره کمری، دیمر و سه نظام اتوماتیک نیز می تواند باشد که توان ولتاژ مختلفی به بازار عرضه می گردد.

     

    دریل بتن کن چکشی

     

    دریل بتن کن 

    از جمله قدرتمندترین مدل های دریل است. بتن کن معمولا جهت مته کاری و کنده کاری در مصالح ساختمانی، بتن و دیوار به کار گرفته شده و جزء ابزارهای ساختمان سازی و تاسیسات است. این دستگاه به کمک پیستونی که پشت مته گیر قرار گرفته است قابلیت تنظیم به صورت چکشی را دارد که در این حالت عملکرد تخریب را به خوبی به انجام می رساند. سه نظام مته گیر بتن کن های امروزی همگی مجهز به سیستم SDS شده اند از حالت آپشنال به یکی از اجزا اصلی در آمده است. به لحاظ نوع ساختار فیزیکی آن مته به سرعت و سهول بیشتری وصل و جدا شده و توانایی انجام کارهای بسیار سنگین و مداوم را داراست. طول عمر بیشتری از سه نظام های دیگر دارد و با قطرهای مختلف مته سازگار است. مته گیر به دو مدل تولید می شوند. مته گیر چهارشیار یا SDS PLUS برای تخریب و سوراخکاری نیمه سنگین مناسب هستند و مته گیر پنچ شیار یا SDS MAX علاوه بر آنها در حفاری بتن های مسلح و سنگین به کار گرفته می شود. در واقع SDS MAX یک سیستم مکمل و قدرتمند برای SDS PLUS است. بر روی بتن کن علاوه بر مته دریل، قلم هم می توان بست. توجه داشته باشید که بتن کن پنج شیار از قلم 34 میلیمتر به بالا و بتن کن چهار شیار تا نهایت مته 32 میلیمتری را ساپورت می کنند.
    به لحاظ عملکرد، دریل بتن کن با توجه به نوع شستی کنترلی که روی بدنه قرار داده می شود به دو یا سه وضعیت کار می کند. حالت های چکشی، دریل چکشی و دریل هر کدام به صورت مجزا قابلیت تنظیم و کنترل دارند. به صورت معمول بتن کن با سیستم SDS MAX با دو حالت چکشی و دریل چکشی و بتن کن با سیستم SDS PLUS غالبا سه حالته به بازار عرضه می شود. البته بتن کن چهار شیار دو حالته نیز وجود دارد که لازم است کاربر قبل از خرید بابت عملکردها و نیاز خود بررسی لازم را به عمل آورده باشد.
    دریل بتن کن در دو مدل برقی و شارژی تولید و به بازار عرضه می شوند. همینطور می توان با وصل پد مکنده از انتشار غبار در محیط کار جلوگیری کرد.

     

    معرفی دریل نمونه بردار کرگیر بوش

     

    دریل نمونه بردار

    به نام های دیگری همچون کُرگیر یا هسته گیر هم گفته می شود. کار تخصصی آن برای سوراخ کاری در بتن مسلح، آسفالت یا آجر از قطر 20 تا 450 میلیمتر است. این مدل دریل به صورت با پایه و بدون پایه قابل استفاده هستند. می توان در هنگام کارکردن بسته به شرایط محل مته کاری در حالت خشک یا تر از آن بهره گرفت. البته برای استفاده تر باید به مدل دریل هم توجه داشت که با آن سازگاری داشته باشد.
    علاوه بر سوراخکاری در امور دیگری مثل کاشه بولت، کاشت آرماتور در سازه بتنی، نمونه برداری از خاک، نمونه برداری از بتن سفت شده و حتی اصلاح سازه ساخته شده نیز می تواند کم کننده باشد.

    انواع دریل سرکج

    دریل سرکج

    این نوع دریل نوع بسیار خاصی از خانواده دریل هاست. از این ابزار برای استفاده در قسمت هایی که جای کافی وجود نداشته و یا به دلیل فضای محدود دریل معمولی نمی تواند کار انجام دهد، است. به دلیل اندازه کوچک و فرم سر ابزار که در زاویه 90 درجه قرار دارد حجم بسیار کمی را اشغال می کند. دریل سرکج در دو مدل برقی و شارژی در بازار موجود است که بسته به نوع کاری که انجام خواهد داد، دارای ولتاژ و توان موتور متنوعی است.
    مدل خاصی از این دریل وجود دارد که نام نامتعارف تیرچه و ستون را به آن نصب داده اند که با زاویه دید مناسب انجام پروژه های سوراخکاری بزرگ در فضای تنگ اطراف تیرچه ها، گل میخ ها و قاب های دیواره اطراف را انجام میدهد. این نوع دریل سرکج از وزن بسیار بیشتری برخوردار است و مختص جهت کارهای سنگین طراحی شده است.

     

    دریل همزن میکسر

     

    دریل همزن

    نام دیگر آن میکسر یا دریل میکسر است که برای مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف غلیظ، رقیق و یا حتی خمیری شکل در کارگاهی نقاشی، ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار و عملکرد دریل همزن کاملا مشابه دیگر دریل های ساده است. به قسمت سه نظام آن انواع پره های همزن مواد را وصل می کنند. پره ها بر اساس نوع موادی که ترکیب می شوند متنوع هستند. توصیه می شود کله گی پره از حد مجاز بزرگتر نباشد تا در دورهای بالا به موتور دریل فشار وارد نشود و چنانچه از حد استاندارد کوچکتر باشد اختلاط مواد به خوبی صورت نمی گیرد. 
    انواع پره ها به شکل های حلقه ای، سبدی و مارپیچ در بازار موجود هستند. در هنگام انتخاب و خرید به دور دستگاه، قدرت موتور، مقدار گشتاور آن و در نهایت دیمر دار بودن دستگاه دقت نظر داشته باشید. گاه پیش می آید که کاربران با وصل کردن پره همزن به دریل ساده، به جای میکسر از آن استفاده می کنند منتهی باید این نکته را به خاطر داشت در صورتی که از مواد فرار مانند تینر استفاده می شود دستگاه نباید در هنگام استارت یا حین کار جرقه داشته باشد.
    دریل میکسر مانند دیگر مدل های در دو نوع برقی و شارژی به بازار عرضه می شوند.

     

    دریل فشاری ستونی

     

    دریل ستونی

    این مدل دریل به دلیل اینکه بر روی یک پایه چدنی سوار شده و در کف کارگاه ثابت می شود به نام دریل ستونی معروف شده است. نام های دیگر رایج در بازار دریل فشاری و دریل پرسی است. قسمت بالای دستگاه کله گی است که تسمه و فلکه الکتروموتور نصب می شود.
    میز کار که در زیر سه نظام قرار می گیرد به دو دسته ثابت و گردان ارائه می گردد. در واقع قطعه کار بر روی این بسته می شود. جهت حرکت دریل به صورت عمودی کافیست که اپراتور اهرم مربوطه را به سمت پائین بکشد تا دستگاه به صورت رفت و برگشت کار کند. از مهمترین قسمت های دریل ستونی عمل سنج است که با تنظیم آن بدون بررسی دقیق محل سوارخکاری می توان با عمق مشخص رو قطعه کار انجام داد.

     

    دریل مگنتی مغناطیسی

     

    دریل مگنتی

    این ابزار با نام های دیگری همچون دریل مغناطیسی، دریل پایه آهنربایی یا دریل پایه مگنت در بازار خوانده می شود. ابزاری کاملا حرفه ای و تخصصی است که در پروژه هایی مانند پل سازی، صنایع ساختمان، سازه های فولادی، معادن، کشتی سازی، هوافضا و خطوط انتقال نفت و گاز کاربرد فراوان دارد. به کمک این ابزار هزینه های جابجایی تجهیزات و قطعات صرفه جویی شده و به دلیل سبک و قابل حمل بودن آن به وسیله پایه مغناطیسی به قطعه کار متصل و ثابت می شود. دریل مگنتی قابلیت سوراخکاری در حالت عمودی، افقی و وارونه دارد. هنگامی که انجام پروژه در ارتفاع باشد مزیت استفاده از آن بیشتر نمایان می شود. با این دریل می توان تا حداکثر قطر 120 میلیمتر سوراخکاری کرد.
    به هنگام خرید به مولفه هایی نظیرقدرت چسبندگی مگنت، نوع مته مورد استفاده، سرعت سوراخکاری دستگاه، قطر سوراخکاری و حداکثر عمق اجرایی آن توجه داشته باشید. به برخی مدل ها تنها مته های ته کونیک وصل می شود و برخی دیگر ته کونیک، گردبر و حتی قلاویز را نیز پیشتیبانی می کنند. معمولا دریل مگنتی های پیشرفته قابلیت اتصال پد مکنده، سه نظام مبدل لوله، وصل کردن بر روی صفحه گردان و نصب یک سیستم خنک کننده را دارند.

     

    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر