توسط ادوکس یک‌شنبه 15 دی 1398 39730

تعویض مته دریل: آموزش ساده همراه عکس برای نحوه عوض کردن مته دریل

    دریل یکی از متنوع ترین ابزارهای برقی و شارژی در دنیاست که در تمامی بازارهای جهانی نیز حضور دارد. با نصب مته مناسب می توانید در موادی مانند گچ، لوله، چوب یا فلز سوراخکاری کنید. پیشنهاد می کنیم با استفاده از مته مناسب که با کار شما مطابقت دارد به سالم ماندن بیت ها که موجب طولانی تر شدن عمرشان می گردد، توجه داشته باشید. پس از مشخص کردن نوع و اندازه مته نیاز هست که سه نظام را به مقدار قطر شفت آن شل کنید که این کار به سادگی قابل انجام است که در ادامه به شرح مراحل اش می پردازیم.

    برای خرید ابزارآلات برقی روی لینک کلیک کنید.

    تعویض مته در سه نظام های اتوماتیک

    در ابتدا نیازست که دهانه سه نظام را باز کنید. سه نظام دریل، قطعه ای در قسمت سر دستگاه است که برای نگهداشتن مته و یا سرپیچ گوشتی قابلیت باز و بسته شدن دارد. جهت انجام این کار با یک دست سه نظام و با دست دیگر بدنه دریل را نگهدارید و سه نظام را خلاف جهت عقربه های ساعت ( به سمت چپ) بپیچانید تا شل شود. در صورتی که دریل شما قابلیت گازی داشته باشد در روشی دیگر می توانید شستی آنرا بر روی چپ گرد تنظیم کرده، سه نظام را با یک دست نگهداشته و با دست دیگر ماشه را به آرامی فشار دهید تا دهانه باز شود. به هنگام شل شدن سه نظام شما متوجه فک های نگهدارنده بیت می شوید.

     

    چطور مته دریل را تعویض کنیم؟

     

    چنانچه از قبل مته ای درون دستگاه بوده، آنرا خارج نموده و مته مناسبی را که انتخاب کرده اید را در میان فک ها قرا ر دهید. اگر قطر شفت و دهانه سه نظام یکسان نبودند به روش هایی که گفتیم آنرا تنظیم کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که موقع خارج کردن مته آنرا بررسی کنید که اگر دچار آسیب و یا فرسایش شده است، آنرا بیرون اندازید تا بعدا به طور تصادفی از آن استفاده نکنید.

    پس از قرار دادن مته داخل فک های سه نظام نیاز است که آنرا تنظیم کنید. به کمک انگشت های شست و سبابه مته را از قسمت شفت به سمت داخل فشار داده و با انگشتان دیگر خود بدنه سه نظام را نگهدارید و با دست دیگر خود کمی سه نظام را در جهت عقربه های ساعت ( راستگرد) بچرخانید تا فک ها اطراف مته را بگیرند.

    مطالعه بیشتر: روش کار صافکاری پی دی آر PDR

     

    روش بستن مته دریل در سه نظام اتومات

     

    حال به آرامی ماشه دریل را فشار دهید تا به طور کامل سه نظام محکم شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مته نباید در جای خود بازی داشته باشد چون در این صورت امکان آسیب به اپراتور و قطعه کار وجود دارد. پس از اطمینان بابت صحت انجام کار، مته دریل آماده استفاده است.

    تعویض مته در سه نظام های آچارخور

    چنانچه سه نظام دریل شما از نوع معمولی باشد، لازم است که برای شل یا محکم کردن فک ها از آچار مخصوص استفاده شود. همانطور که ملاحظه می کنید بر روی این مدل بر روی بدنه شیارهایی وجود دارد و در انتهای سه نظام نیز چند سوراخ تعبیه شده است. برای محکم کردن فک ها، پین کوچک روی آچار را درون یکی از سوراخ ها گذاشته و آچار را به گونه ای قرار دهید که دندانه ها درون شیارها به درستی جای گیرند. بسیاری از دریل هایی که سه نظام آچاری دارند در انتهای بدنه و محل اتصال کابل برق محلی برای قرار دادن آچار نیز دارند تا همیشه در دسترس بوده و گم نشود.

     

    نحوه عوض کردن مته دریل

     

    برای راحتی کار، باز و بسته کردن دهانه را با دست انجام دهید و جهت محکم کردن یا شل کردن سه نظام، آچار بیاندازید. در غیر اینصورت ممکن است زمان بیشتری را نیاز داشته باشید. با چرخاندن سه نظام در جهت حرکت عقربه های ساعت فک ها شروع به جمع شدن و بیرون آمدن از داخل بدنه می کنند. چرخش را به حدی ادامه دهید تا شفت مته را بگیرند و چنانچه مته را رها کردید نیفتد. معمولا سه نظام های دریل دارای سه فک هستند.

     

    تعویض مته در سه نظام آچاری

     

    بعد از قرار گرفتن مته در جای خود، نیاز است که آنرا تنظیم کنید. با یک دست بدنه دریل را نگهداشته و با دست دیگرآچار را به صورت مناسب بر روی سه نظام قرار داده و با نیروی دست آنرا به سمت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. خواهید دید که دندانه ها بر روی هم حرکت کرده و فک های سه نظام محکم تر خواهند شد. توجه داشته باشید که همیشه پس از تعویض، مته خارج شده را بررسی نماید تا اگر آثار ترک خوردی یا فرسودگی دارد آنرا دور اندازید تا در دفعات بعدی به طور تصادفی از آن استفاده نکنید.

    در هر دو روش ذکر شده، بهتر است قبل از شروع به سوراخکاری دریل را روشن کنید و نحوه چرخش مته را بررسی کنید که شل یا کج نباشد و پس از آن اقدام به انجام پروژه خود نمایید.


    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر