توسط ادوکس پنج‌شنبه 15 اسفند 1398 9113

چطور می توانیم گشتاور دریل شارژی را افزایش بدیم ؟ یک راهنمای ساده برای عاشقان DIY

    این مقاله بیشتر برای کسانی است که به " خویش ساخت" یا DIY شناخته می شوند مفید خواهد بود. آنها که دوست دارند کارهای فنی را خودشان در منزل یا کارگاه شخصی شان انجام دهند و عاشق ابزار و کارکردن با آن هستند.

    بیشتر مردم فکر می کنند که اگر دریل پیچ گوشتی سرعت بالا دارد، گشتاور آن خوب است یا مثلا اگر جنس و امتیاز بهتری داشته باشد، باعث سرعت بیشتر دریل می شود. ولی در اصل موضوع این نیست،گشتاور یا ترکمتر مقدار نیروی گردشی وارد شده بر شی هست و این موضوع ارتباطی با سرعت چرخش دریل ندارد. در اصل یک روش نوین برای میزان بهره وری دریل پیچ گوشتی ها، دانستن مقدار گشتاور آنهاست.  در این مقاله در مورد این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

    برای خرید ابزارآلات برقی روی لینک کلیک کنید.

     

    تنظیمات گشتاور دریل پیچ گوشتی

     

    گشتاور دریل پیچ گوشتی چیست؟

    نسخه های زیادی در مورد گشتاور حفاری وجود دارد ولی تعداد کمی از آنها درست است و می تواند منبع ما باشد.

    دریل پیچ گوشتی های شارژی که به سیستم گشتاور مجهز شده اند مناسب کارهای پیچیده ای هستند که مدل های معمولی قادر به انجامشان نیستند. به عنوان مثال: برای سوراخکاری ساده کافیست که مته دریل درست انتخاب شده باشد. اگر با مواد سخت سر و کار دارید و یا از پیچ های بزرگ استفاده می کنید علاوه بر قدرت به گشتاور بیشتری هم نیاز دارید.

    یک تصور غلطی وجود دارد که دریل پیچ گوشتی های شارژی ترکمتر ندارند. در مدلهای امروزی تقریبا تمامی آنها به این سیستم مجهز شده اند که پشت سه نظام قرار می گیرد، میزان گشتاور در مدل های متخلف تفاوت دارد.

    گشتاور به طول کل با واحد نیوتن متر یا "Nm" سنجیده می شود. وقتی که دریل پیچ گوشتی به بیشترین حجم خود برسد، گشتاور آن اندازه گیری می شود. گشتاور معمولا از 14 تا 60 نیوتن و تا 24 حالت متغیر است که با چرخاندن اش می توان بر روی عدد دلخواه تنظیم نمود. توجه داشته باشید این عدد بسیار بالایی در گشتاور محسوب می شود. برای آنکه درک بهتری از این مقدار نیرو داشته باشید می توانیم مثال بزنیم که پیچ گوشتی دستی، گشتاور 10 نیوتن متری تولید می کند.

    در بعضی موارد، حداکثر اندازه گشتاور به ولتاژ منبع تغذیه وابسته است، البته دریل پیچ گوشتی هایی هم وجود دارد که با ولتاژ پایین گشتاور زیادی به ما می دهند. در اصل اگر می خواهید به حداکثر گشتاور دست پیدا کنید باید به نحوه طراحی سیستم انتقال نیرو که در طراحی ابزار لحاظ شده توجه کنید.

    مطالعه بیشتر: آشنایی با ویژگی های تركمتر فورس FORCE و هزبرن HEZBURN

     

    چه میزان گشتاور دریل کافی است

     

    چه میزان گشتاور کافی است ؟

    اگر با دریل پیچ گوشتی روی کنده درخت کار کنید، نیاز به تنظیم گشتاور ندارید زیرا  اولا: درخت نرمتر از فلزات هست و راحتر مته دریل در آن فرو می رود. یک مته و دریل ارزان قیمت و نیمه صنعتی هم پاسخ کار را می دهد. ثانیا: درخت تراکم متغییر دارد به این معنی که به طور یکسان فشردگی مولکولی ندارد. ممکن است بر روی یک کنده درخت قسمتی از قسمت دیگر سخت یا نرم تر باشد ولی این امر در خصوص فلزات صدق نمی کند. پس تنظیم گشتاور بهینه برای ما امکان پذیر نیست.

     باید اضافه کرد، قدرت گشتاور به اندازه سایر مشخصات و تنظیمات دریل ها ثابت نیستند. به همین خاطر شاخص های مشخصی ذکر نمی شود. مثلا نمی توان گفت که این عدد گشتاور، خوب است یا نه. چون ما با انواع مختلف یک ماده و در شرایط متفاوت کار می کنیم نمی شود یک عدد ثابت را به عنوان بهترین گشتاور تعیین کرد.

    چنانچه دسترسی نوک بیت پیچ گوشتی که بر روی سه نظام بسته اید، در وضعیت مناسبی نباشد، می توان با تعویض سایز بیت، پیچ را باز یا بسته کنید. اگر هم پیچ از جایش در رفت دلیلش ممکن است فشار محوری زیاد یا تنظیم اشتباه باشد.

    در هر حال گشتاور همه مواد با یک استاندارد نیست، هنگام کار با هر موادی ابتدا از مقدار نیروی کم شروع کنید و به تدریج و در صورت نیاز آنرا افزایش دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

    معمولا به حداکثر گشتاور دریل پیچ گوشتی زمانی نیاز پیدا می کنیم که بخواهیم فشار روی فلز یا سنگ داشته باشیم، در این صورت توصیه می کنیم از دریل پیچ گوشتی که قابلیت چکشی دارد برای انجام کارهای مشابه استفاده کنید، چون این دریل ها به هر ضخامتی می توانند نفوذ کنند.

    مطالعه بیشتر: راهنمای خرید دریل

     

    مراحل تنظیمات گشتاور دریل پیچ گوشتی

     

    مراحل تنظیمات گشتاور دریل پیچ گوشتی 

    قبلا متوجه شده اید که گشتاور قابلیت تنظیم از قدرت کم به زیاد را دارد و این تنظیمات گشتاور دریل کاربردهای زیادی دارد. مقدار گشتاور می تواند به ما کمک کند تا پیچ ها را درون چوب وارد کنیم. البته تنظیمات گشتاور به نوع جنس و موادی که با آنها سر و کار داریم هم بستگی دارد.

    فراموش نکنید: هر چه میزان گشتاور دستگاه بیشتر باشد، قدرت محرک پیچ برای چرخیدن هم بیشتر خواهد شد.

    ترتیب کار به شکل زیر است:
    مرحله اول: ابتدا باید کلاچ (رینگ تنظیم گشتاور) را مشاهده کنید. رینگ پشت سه نظام قرار دارد. شما بر روی حلقه، فلش و اعدادی را خواهید دید، حالا چگونه متوجه شویم که آیا اندازه مورد نیازمان را درست انتخاب کرده ایم؟ بر روی بدنه فلشی که حک شده با چرخاندن کلاچ باید بالای عدد مورد نظر قرار گیرد.

    مرحله دوم: اگر از پیچ  کوچک برای انجام کارهایی ساده استفاده می کنید از رینگ تنظیمی با شماره 1 تا 4 استفاده کنید. اما اگر دریل پیچ گوشتی شما دارای سرعت متغیر است یا با دو سرعت کار انجام می دهد، میتوانید فلش را با درجات بالاتری تنظیم کنید. 

    مرحله سوم: چنانچه کلاچ تنظیم گشتاور بین اعداد 5 و 8 تنظیم شود گشتاور حاصله برای مواردی مانند پیچ کاری روی چوب نرم مناسب می شود.

    مرحله چهارم: وقتی گشتاور بین اعداد 9 تا 12 تنظیم شود، این قدرت گشتاور برای نصب پیچ ها بر روی اجسام چوبی نیمه نرم یا نیمه جامد است. اگر با موادی سخت تر کار می کنید، تنظیمات را روی درجه پایین تر تنظیم کنید : دلیل اینکار جلوگیری از شکستن پیچ است. 

    مرحله پنجم : اگر تنظیم رینگ عددی بین 13 و 16 باشد یعنی: فاصله بین این اعداد این شانس را به ما می دهد که پیچ ها را راحت تر در چوب های با ضخیم و سخت تر، وارد کرد. در این وضعیت توصیه می کنیم که از پیچ های بلند استفاده نشود. اگر بنابر لزوم کار، از پیچ بلند باید بهره بگیرید کلاچ را بین اعداد 17 تا 24 تنظیم کنید. در این وضعیت تا عمق 3 اینچ معادل حدود 75 میلیمتر می توان پیچ را وارد متریال کرد. دلیل اینکار واضح است که جهت این گونه پروژه ها نیاز به دریل قدرتمند و در ادامه گشتاور قوی تری است.

    به خاطر داشته باشید که اگر دریل پیچ گوشتی تان شاخص گشتاور شماره 24 را نداشت، مثلا شماره 17 داشت این به آن معنی نیست که دریل شما خوب کار نخواهد کرد، بلکه تعداد شاخص هایی که  ما ذکر کردیم در خصوص جدیدترین مدل هاست.

    تنظیمات گشتاور لازم و مهم است چون باعث می شود پیچ ها به درستی در جای خود قرار بگیرند و هنگام انجام کار و مونتاژ کردن قطعات با مشکل مواجه نشوید گشتاور بالا برای پیچیدن یک پیچ ممکن است موجب شکستن و یا هرز شدن آن شود. بنابراین احتمال خراب شدن کار هم افزایش میابد. 

    همانطور که در این مقاله ذکر کردیم تنظیم دقیق رینگ تنظیمات گشتاور مهمترین بخش یک کار با کیفیت است. که البته با توجه به نوع دریل و مونتاژ آن، تنظم گشتاورکارسختی نیست. قبل از شروع به کار دفترچه راهنمای دستگاه خود را با دقت مطالعه کنید و همیشه به خاطر داشته باشید هر کاری با دقت و حوصله کافی نتیجه مورد انتظار را به همراه خواهد داشت.


    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر
    علیرضا
    1401/01/06 16:52

    با سلام خدمت شما
    مطالب برای من خوب و کابردی بودن و ازتون ممنونم، ولی بیشتر توضیحات در خصوصی کار بر روی چوب بود. اگر درخصوص کار بر روی سایر مواد همچون ورق آهن و فولاد و چگونگی تنظیم و عدد گشتاور مناسب برای آن توضیح داده می‌شد، به مراتب کاربرد مطالب خیلی بالاتر میرفت. با تشکر

    فریدون
    1400/11/26 07:24

    عالی بود کاش اموزش تصویری هم داشت و کار روی مواد رو با تنظیمات مختلف نشان میداد

    حمید
    1400/11/24 12:35

    خیلی ممنون از شما بابت اطلاعات داده شده

    علی رضا آراسته
    1400/06/15 18:38

    سلام جناب تشکر از راهنمایی من چند روزی میشه دریل شارزی خریدم بعد چند تا کار برای عوض کردن پیچ سه نظام اتوماتیک باز نمیشه و دیروز برای کار پیچ کار نمی کرد ولی در حالت آزاد بودن بار کار میکنه گشتاور تازه فهمیدم خیلی ممنونم ببرم تعمیر کنم یا شما می تونید کمک کنید سپاس

    مدیر محتوا
    1400/07/11 19:37
    پاسخ به:علی رضا آراسته

    سلام دوست عزیز
    در خصوص مشکل پیش آمده بهتر هست که با نمایندگی خدمات پس از فروش برندی که تهیه کردین تماس بگیرید. در ضمن سایت ادوکس تنها به تولید و انتشار دانش می پردازه و خدمات تعمیرات انجام نمی دیم.
    پاینده باشید

    farhad
    1400/04/09 23:47

    بسیار عالی

    مدیر محتوا
    1400/04/26 20:09
    پاسخ به:farhad

    سپاسگزارم از شما

    پارسی
    1400/01/24 17:08

    سلام . ممنون از اطلاعات خوبتون . مدتی بود کنجکاو این رینگ پشت سه نظام بودم که به چه کار میاد و حالا متوجه شدم . موفق باشید

    مدیر محتوا
    1400/04/26 20:09
    پاسخ به:پارسی

    سلام خرسندیم که براتون مفید بوده

    احمدگودرزی
    1399/09/10 01:44

    عرض سلام وادب واحترام خدمت شما عزیزان زحمتکش واقعا ممنونم خیلی مفید بود

    مدیر محتوا
    1399/09/25 10:11
    پاسخ به:احمدگودرزی

    درود بر شما
    ممنون از انرژی مثبت تون

    احسان
    1399/06/05 13:08

    عالی ممنون

    مدیر محتوا
    1399/09/25 10:10
    پاسخ به:احسان

    ممنون از همراهی شما

    مجید
    1398/12/17 10:58

    عالی بود

    مدیر محتوا
    1399/04/04 14:00
    پاسخ به:مجید

    ممنون
    خوشحالیم براتون مفید بوده