توسط ادوکس چهارشنبه 15 مرداد 1399 3250

بهترین راهنمای انتخاب و خرید کمپرسور هوا ی مناسب را اینجا بخوانید

    انواع کمپرسور باد

     

    خرید یک کمپرسور هوا ، برای اولین بار ، از بسیاری جهات می تواند چالش برانگیز باشد. در پشت این ابزار قدرتمند اتفاقاتی می افتد که عملکردی سریعتر و کارآمدتر ارائه دهد.  قبل از اینکه در مورد جزئیات یک کمپرسور هوا مطلع شویم ، می دانیم که کمپرسورهای هوا چگونه کار می کنند؟ یک کمپرسور هوا انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی قدرتمند تبدیل می کند. این وسیله ای گاها سبک و قابل حمل برای توانمندسازی سایر ابزارهای جمع و جور و مفید مثل آچارهای ضربه ای ، سمباده ، دریل و غیره است.  از کمپرسور هوا در کارخانه ها ، گاراژها و حتی در خانه ها می توان استفاده کرد . برای وسایلی که نیاز به تأمین مداوم حجم بیشتری از هوا داشته باشند ، یک کمپرسور هوا بسیار مفید است.

    برای حرفه ای هایی که با ابزارهای بادی زیاد کار می کنند کمپرسور هوا فواید زیادی دارد. فاکتورهای زیر درک کاملی از نحوه عملکرد کمپرسورهای هوا به شما ارائه می دهد.  با استفاده از این دانش می توانید هنگام انتخاب بهترین کمپرسور هوا برای نیازهای خود مطمئن باشید.
     

    کمپرسورهای هوای پیستونی یا قابل حمل - کدام یک بهترین است؟

    ابتدایی ترین نوع کمپرسور هوا پیستونی و قابل حمل است.  در مدل پیستونی عملکرد موتور باعث افزایش فشار هوا در مخزن شده  و زمانی که تراکم کاهش پیدا می کند آنرا جبران می نماید. این بدان معنی است که با افزایش میزان استفاده ، فشار هوا متغییر نمی شود و درون مخزن هوا همیشه ذخیره از تراکم هوا وجود خواهد داشت. 

    کمپرسور هوا قابل حمل پرتابل

    کمپرسورهای هوا قابل حمل بدون مخازن هستند.  آنها همان عملکرد کمپرسور هوا پیستونی را انجام می دهند ، اما به اندازه کافی سبک و قابل حمل هستند تا بتوانند در اطراف خانه یا محل پروژه حرکت کنند. هوای فشرده شده در مخزن کمپرسور پیستونی نیاز به نگهداری داشته و وزن سنگین دارد.  در مقایسه با کمپرسورهای هوا قابل حمل، آنها برای کارهای با رده بالا و تجاری مناسب تر هستند.

    مزیت کمپرسورهای قابل حمل این است که فشار هوا مداوم و با حداقل اثر را تحمل می کنند. این امر باعث می شود آنها برای استفاده سبک در خانه مناسب تر باشند. کمپرسور هوا پیستونی دو نوع دارند: تک مرحله ای و دو مرحله ای . کمپرسورهای با قابلیت تک مرحله ای فقط یک پیستون منفرد برای فشار هوا دارند و فشار آنها به اندازه 150 psi است.

    کمپرسور هوا دو مرحله ای از 2 پیستون استفاده کامل می کنند و فشار هوای ثابت را با فشار 200 psi تحویل می دهند.  یک کمپرسور تک مرحله ای برای کارهای کوچک تا بزرگتر می توان استفاده کرد اما برای مصارف خانگی و نیمه سنگین مناسب تر هست.  در همین حال ، کمپرسورهای دو مرحله ای با مشاغل تجاری و حرفه ای تناسب بیشتری دارد زیرا نیاز به فشار هوا مداوم دارند.

    یک کمپرسور باد تک مرحله ، موتورهوا مکش کرده و در هر چرخش آن را فشرده می کند.  بنابراین به درجه CFM (فوت مکعب در دقیقه) بالاتر از یک کمپرسور دو مرحله ای احتیاج دارد. یک کمپرسور باد دو مرحله ای، در اولین قدم هوا را داخل کشیده و فوراً آن را فشرده می کند. این به دنبال آن است که هوای فشرده شده با کمک یک کانال داخلی، لوله کشی شده تا در مرحله نهایی آن آزاد شود.

    به طور کل یک کمپرسور هوا دو مرحله ای نسبت به واحد تک مرحله ای دارای انرژی و کارآمدی بهتری است. این امر به این دلیل است که در کمپرسور دو مرحله ، فشارهای بالاتر هوا در بین مراحل خنک می شوند تا تراکم بیشتر و بهتر شود. اگر از یک کمپرسور هوا قابل حمل استفاده می کنید، کارایی های از جمله نیروی مورد نیاز ابزارهای پنوماتیک، پمپ ها، لوله ها و تجهیزات خانگی معمولی را مد نظر داشته باشید و پس از برای افزایش کارایی و سرعت از آن استفاده کنید.

    کمپرسور هوا پیستونی دو مرحله ای

    درمورد قیمت ، خرید یک کمپرسور هوا پیستونی گران تر از یک قابل حمل یا پرتابل است.  دلیل اصلی هم وجود مخزن ذخیره سازی هوای فشرده است. که این بخش در کمپرسور پرتال وجود ندارد. باید بدانید که از چند ابزار پنوماتیک می خواهید استفاده کنید و هر کدام نیاز به چه مقدار هوای فشرده ای دارند. این عامل اندازه گیری حجم بر اساس فوت مکعب در دقیقه است. هنگام اندازه گیری کارایی یک کمپرسور هوا، بهتر است که بر اساس دامنه CFM آن تحقیق کنید تا مقدار اسب بخار، این باعث صرفه جویی در وقت، مکان و پول شما می شود.

    بعد از در نظر گرفتن همه این عوامل ، به جرات می توان گفت هنگام انتخاب کمپرسور هوا به نسبت آنچه نیاز واقعی شماست هزینه پرداخت می کنی. توجه به حجم فوت مکعب در دقیقه، حداکثر خروجی فشار هوا، تنظیمات موتور و اندازه یا لیتر مخزن ذخیره، پیدا کردن مورد مناسب برای یک دستگاه آسانتر است. شما باید بتوانید مشخص کنید که آیا کمپرسور هوا را قادر هستید به راحتی بچرخانید یا جابجا کرده یا بکشید؟ درست است که کمپرسور هوا پرتابل جمع و جور هستند اما آنها ممکن است ویژگی های فنی مورد نظر شما را نداشته باشند. اگر برای استفاده طولانی مدت روی یک دستگاه سرمایه گذاری می کنید ، خرید یک کمپرسور با ظرفیت بالا را توصیه می کنیم. سرانجام ، باید از خود بپرسید که آیا کمپرسور باد شما قادر است یک میخکوب بادی را به همان سرعت و قدرتی که مثلا برای پر کردن باد لاستیک ماشین در پارکینگ نیاز هست، برای شما تأمین کند؟
     

    اندازه گیری CFM را فراموش نکنید

    برای ادامه کار، در نظر گرفتن( CFM (Cubic Feet per Minute یا فوت مکعب در دقیقه برای هر دو مدل دستگاه یکسان است. این اندازه گیری نهایی مربوط به جریان حجمی کمپرسور هوا است. البته تعیین CFM هر واحد بستگی به دامنه( psi (Pound per Square Inch آن نیز دارد. لازم به توضیح است که این واحد به معنای پوند در هر اینچ مربع یا به عبارت دقیق تر نیروی پوند در هر اینچ مربع (نماد: lbf / in2؛ مخفف: psi) است که یک واحد میزان فشار یا ضربه بر اساس واحدهای وزنی است.

    هنگامی که شما اندازه گیری CFM دو واحد را محاسبه می کنید ، مهم است که هر دو دارای سطح psi یکسان باشند. اگر آنها متفاوت باشند ، محاسبه شما اشتباه خواهد بود. برای آسان تر کردن کارها ، در اینجا یک راه حل ساده برای گرفتن اندازه گیری CFM یک کمپرسور هوا وجود دارد.

    از اندازه گیری استاندارد فوت مکعب در دقیقه که به اختصار به آن (SCFM) می گوییم برای اندازه گیری یک کمپرسور باد  استفاده می شود. در این قسمت توجه داشته باشید که SCFM معمولاً به عنوان 14.5 PSIA (پوند دراینچ مطلق: Pounds per Square Inch Absolute)، در 68 درجه فارنهایت و رطوبت 0٪ اندازه گیری می شو.  فقط در صورتی که این مسئله برای شما خیلی پیچیده بود از اندازه گیری CFM کمپرسورهای مختلف هوا استفاده کنید اما با این حال همه باید یکسان باشند.

    پس از اندازه گیری SCFM برای هر ابزار، به آن عدد مقدار30٪ اضافه کنید. به این ترتیب فضای کافی برای کار کردن خواهید داشت. این محاسبه کمی پیچیده بوده ولی در نهایت اندازه گیری دقیقی را به شما ارائه می دهد. با این حال ممکن است کمپرسور باد مناسب بر اساس انددازه گیری دقیقی که انجام داده اید پیدا نکنید ، اما می تواند شما را تا حد ممکن به نیاز خود نزدیک کند. به عبارت دیگر ، محدوده CFM می تواند تعیین کند فشار هوا در کمپرسور هوا در هر دقیقه چقدر است. این رتبه بندی بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد خروجی هوا را برای عملکرد مناسب هر واحد بدانید.

    بنابراین چگونه می توانید از CFM برای تأمین چندین ابزار در یک زمان استفاده کنید؟ این را باید روی طیف وسیعی از ابزارهای کوچک تا بزرگ تعیین کنیم. اگر از چندین ابزار بزرگ به طور همزمان کار می کنید ، به مقادیر بیشتر CFM  نیاز خواهید داشت. از طرف دیگر، برای ابزارهای پنوماتیک کوچکتر، عمل فشرده سازی باد بر اساس رتبه بندی psi آن متفاوت است.

    اما بهترین و راحت ترین راه برای استفاده بیشتر از فشرده سازی هوا، توسط رتبه های SCFM آن به دست می آید، زیرا تمام جزئیات لازم از جمله رتبه بندی psi را نیز محاسبه می کنید. بنابراین می توانید بدون افت کیفیت در کار، از کمپرسور هوا برای هدف مورد نظر خود استفاده کنید. آخرین چیزی که نیاز دارد که در مورد CFM ذکر شود، مقایسه رتبه های مختلف با اهمیت مانند دما، ارتفاع و رطوبت است. آنها هم کمک می کنند تا به بررسی حجم و فشارهای مختلف هوا بپردازید.

    فاکتورهای دیگری مانند اتلاف گرما ، فشار اتمسفر و اصطکاک در رده بندی  CFM  قرار نمی گیرند. این متغیرها را می توان در هنگام مشاهده ویژگی های اختصاصی هر کمپرسور در نظر گرفت زیرا از واحدی به واحد دیگر متفاوت هستند.

    فضای مورد نیاز چقدر باید باشد ؟

    همه چیز بستگی به نیاز شما دارد که آیا قصد دارید وسایل را از روی زمین بلند کنید یا آن را بکشید تا جابجا شوند ؟ درهر صورت ، قابلیت حمل همیشه راحتی بیشتری را به ارمغان می آورد.

    اما اگر کاملاً مطمئن باشید که کمپرسور باد در یک گوشه از محل کار شما در مناسب است، در این وضعیت جابجایی لازم نیست.  در عوض، آنچه شما نیاز دارید شیلنگ نسبتاً طولانی تری است. به خاطر داشته باشید این ویژگی خاص، فقط در کمپرسورهای با ظرفیت بالا امکان پذیر است.

    قبل از بحث در مورد اندازه مخزن ، بگذارید چیز مهمی در مورد قابلیت حمل برای شما تعریف کنم. این عامل فقط مربوط به وزن دستگاه نیست. حتی اگر یک کمپرسور هوا سبک وزن باشد ، اگر از نظر شکل ظاهر حجیم و بسیار گسترده باشد، ممکن است حمل آن دشوار باشد. بنابراین فراموش نکنید که شکل واحد را نیز در نظر بگیرید. کمپرسورهای باریک حمل و نقل آسان و راحت تری دارند. اما دستگاه مشابه ولی با طراحی گسترده تر چنین نیستند.

    اکنون زمان آن رسیده است که در مورد اندازه مخزن بحث کنیم. در مورد واحدهای مجهز به مخزن ، باید تصمیم بگیرید که مخزن چقدر بزرگ باشد و این بستگی به استفاده از کمپرسور هوا دارد. به عنوان مثال ، اگر برای کارهای کوتاه مدت به کمپرسور احتیاج دارید ، اندازه مخزن کوچک ممکن است انتخاب ایده آل برای شما باشد. از طرف دیگر مخازن بزرگتر برای کارهای سنگین و مستمر مناسب تر هستند.

    اندازه مخزن در مورد کارآیی بسیار موثر است. منظور این است که حجم مخزن در تعیین زمان اجرای ابزارهای هوا بدون روشن شدن واحد کمک می کند. گزینه هایی با اندازه کوچک تا 80 لیتر را می توان پیدا کرد. هنگام کار با ابزارهای پنوماتیک یا وسایلی که نیاز به حجم بالایی از هوای فشرده برای ادامه استفاده دارند ، هیچ چیز از راندمان مخزن با اندازه بزرگ مهمتر نیست. از طرف دیگر، این نکته را هم خاطر نشان می کنیم که استفاده متغییر از ابزارها به کمپرسور هوا با مخزن بزرگ احتیاج ندارد. اندازه کوچک برای چنین مشاغلی کافی است.

    در کارهای سنگین که مخزن بزرگ توصیه می شود بین هر چرخه فشرده سازی موتور استراحت کرده و خنک می شود و بنابراین عمر موتور هم روند عادی را طی می کند. اگر از ابزارهایی مانند میخکوب بادی، دریل بادی، بکس بادی و امثالهم استفاده نمی کنید یک کمپرسور بین دو تا شش گالنی برای کار شما مناسب خواهد بود.
     

    بررسی عملکرد پمپ باد

    در این دسته ، دو عملکرد اصلی وجود دارد. کمپرسور هوا برگشت پذیر  و کمپرسور هوا بدون روغن. 
    کمپرسورهای باد با تنظیم پمپ تک مرحله ای ، هوا را در یک فشار پیستون جمع و فشرده می کنند.  این بدان معنی است که هوا با یک حرکت به فشار نهایی می رسد. این نوع واحد ها توانایی دستیابی به فشار به اندازه 150 psi را دارند.

    به طور معمول ، دستگاه تک مرحله CFM نسبتاً بالاتر نسبت به همتای دو مرحله ای خود دارد به این دلیل است که هر سیلندر واحد نه تنها در هوا کشیده می شود بلکه آن را با هر چرخش فشرده می کند. با دستگاه دو مرحله ای هوا در دو مرحله فشرده می شود.  در وهله اولیه ، واحد هوا کشیده و فشار آن را به فشار متوسط متراکم می کند پس از آن ، این هوا از طریق داخل کانال حرکت می کند تا برای مرحله دوم یا نهایی آماده شود.

    باید بدانید که پمپ دو مرحله ای گزینه ای ایده آل برای فشارهایی است که به 200 psi می رسد. در هنگام استفاده از فشارهای بالاتر ، کارایی بیشتری نسبت به پمپ تک مرحله ای وجود دارد و این بدان دلیل است که در مورد اولی ، هوا روند خنک کننده را بین مراحل اول و دوم طی می کند.
    اکنون که تنظیمات اولیه را می شناسید ، وقت آن رسیده که در مورد موارد ثانویه بحث کنیم. اینها کمپرسور هوا بدون روغن و روغن کاری شده هستند. شاسی، سیستم های خنک کننده هوا و سوئیچ اضافه بار حرارتی انواع ویژگی هایی هستند که هم دستگاه و هم شما را از تصادفات و آسیب در حین کار محافظت می کنند.

    برای درک آسان تر انواع مختلف پمپ برای شما همه آنها را در زیر ذکر کرده ایم.

    کمپرسور هوا بدون روغن اویل لس

    کمپرسور هوا بدون روغن: دستگاه های فاقد روغن از رینگ پیستون منحصر به فرد ساخته شده که جنس آن شبیه به مواد مورد نیاز برای ساخت انواع قابلمه های پخت و پز نچسب است. این رینگ ها سیلندر دستگاه را روان می کنند. به دلیل عدم وجود روغن ، این نوع کمپرسورها نسبت کمپرسور های روغن کاری شده نسبتاً سبک تر و کوچکتر هستند. این بدان معناست که آنها برای کاربردهای خانگی و کارگاه کوچک مناسب هستند زیرا عامل حمل و نقل در اینجا به مرحله اجرا می رسد.

    کمپرسور باد روغنی

     

    کمپرسورهای روغنی: موتور یک ماشین چمن زن یا ماشین برای کارکردن روغن نیاز دارد ، درست است؟ این موضوع هم در مورد انواع خاصی از کمپرسورهای باد صدق می کند. آنچه روغن انجام می دهد روغن کاری قطعات متحرک موجود در پمپ است و به جلوگیری از سایش بیش از حد قطعات کمک می کند. کمپرسورهای روغن کاری شده ، سنگین و بزرگتر از نسخه بدون روغن هستند و به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند. اگر به طور مرتب روغن آن تعویض نشده و قطعات کنترل و بررسی نشوند ، می تواند منجر به خرابی یا آسیب زودرس شود.

    کمپرسورهای هوای یک مرحله ای: دارای یک سیلندر هستند که هوا را با استفاده از همان فشرده می کند.

    موتور کمپرسور دو مرحله ای

    کمپرسور هوا دو مرحله ای: دارای دو سیلندر است. اولی هوا را مکش کرده و آن را آماده می کند تا وارد سیلندر دوم شود. در سیلندر دوم است که روند فشرده سازی هوا صورت می گیرد.

     همانطور که گفته شد کمپرسورهای دو مرحله ای دارای فشار مخزن تا 200 psi  هستند. آنها هوا بیشتری را ذخیره می کند و زمان کار طولانی تری برای ابزارآلات پنوماتیک فراهم می شود. چنین ویژگی ای برای کارهای سنگین مانند رویه کوبی مبل، دیوار کوبی با میخکوب بادی، بکس بادی در خطوط تولید و غیره موجب بالا رفتن راندمان کاری بیشتری می شود.
     

    چه نوع ویژگی هایی را مد نظر قرار بدهیم؟

    اگر می خواهید یک کمپرسور هوایی تهیه کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند ، باید تمام ویژگی های آن دستگاه را بدانید. به این ترتیب درک بهتری از آنچه ممکن است برای آسانتر کردن کار خود داشته باشید ، به دست خواهید آورد.

    محافظ حرارتی: این مؤلفه به شکل سوئیچ، اضافه بار حرارتی را کنترل می کند و وظیفه متوقف کردن موتور را بر عهده دارد. سوئیچ هنگام گرم شدن موتور به طور خودکار خاموش می شود. در حقیقت ، محافظ حرارتی از آسیب دیدن واحد در اثر اضافه بار جلوگیری می کند. اگر می خواهید از سرمایه گذاری خود محافظت کنید ، اطمینان حاصل کنید که یک کمپرسور هوا با سوئیچ اضافه بار حرارتی دریافت کرده اید.

    پمپ بدون روغن: وقتی کمپرسور باد بدون روغن یا اویل لس تهیه می کنید، بدین معناست که باعث کاهش هزینه خرید اولیه، تعمیر و نگهداری می شود. چنین ترکیبی همچنین احتمال ترکیب شدن روغن و هوای فشرده شده با یکدیگر که به اصطلاح " آب روغن قاطی کردن" می شود را از بین می برد.

    اتصال چند کوپلینگ: یک واحد با امکان چند کوپلینگ فرصت فوق العاده ای برای انجام بسیاری از کارها به شما می دهد تا بدون نیاز به اتصال و باز کردن ابزار به کمپرسور به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

    سیستم تسمه ای: سیستم های دارای تسمه عملکرد آرام تری دارند.

    سیستم خنک کننده هوا:  با این ویژگی ماشین شما در طی مراحل کار خنک باقی می ماند. همچنین به طول عمل و ماندگاری موتور کمک می کند.

    شاسی: وظیفه محافظت از واحد در برابر صدمات شدید در محل کار شما را دارد. پیش آمده است که کمپرسورها مورد ضربه قرار گیرند یا سقوط کنند. با وجود شاسی مقاوم احتمال بروز حوادثی از این دست کم می شود.

    گواهینامه  و استاندارد: پیشنهاد می کنیم که به دنبال یک مارک معتبر باشید زیرا این امر نشان دهنده استفاده از تکنولوژی بالا و مواد باکیفیت است. می توانید به دنبال برچسب صدور گواهینامه که معمولا بر روی مخزن چسبانده می شود، باشید. بر روی آنها مشخصات و الزامات درج می گردد.

    بسته بندي:  بسیاری از شرکت های تولید کننده کمپرسور هوا برای بسته بندی دستگاه راحتی بیشتری را مد نظر قرار میدهند. حمل آسان و در صورت نیاز جاگیری مجدد دستگاه درون بسته بندی لازم به نظر می رسد. 

    شیر توپی تخلیه:  وقتی هوا در مخزن تحت فشار قرار می گیرد موجب به وجود آمده قطرات آب می شود که خود باعث نشت و زنگ زدگی و سوراخ شدن مخزن می گردد. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، مهم است که به طور مرتب مخزن کمپرسور تخلیه شود. تمام مخازن کمپرسور هوا دارای شیر تخلیه هستند ، درست است اما نوع تخلیه اهمیت دارد.  در بعضی از مدل ها ممکن است کمی پیچیده باشد و نیاز به استفاده از انبردست داشته باشید. با این حال استفاده از شیر تخلیه راحتی بیشتری را ارائه می دهد.

    جمع بندی

    اکنون که همه توضیحات فنی را ارائه دادیم، مسئولیت انتخاب بهترین کمپرسور هوا بر دوش شما قرار می گیرد ! همیشه خوب است که هنگام خرید وسایل بزرگ ، انتخابی بیشتر از انتظارات شخصی خود را داشته باشید. به کار گیری اطلاعات صحیح در خریدن یک وسیله پایدار که انرژی کارآمدی هم داشته باشد اهمیت دارد.

    این راهنما مفید شما را از نحوه عملکرد کمپرسور هوا ، بهترین ویژگی ها و مزایای قابل توجه آگاه می کرد. قاعدتا بعد از خواندن این راهنما می توانید انتخاب دستگاه و شروع کار را داشته باشید. اگر به نظرتان به اندازه کافی مفید نبود پیشنهاد می کنیم که آن را چاپ کرده و از یک فروشنده مجرب راهنمایی های بیشتر بگیرید.

    مهمترین مورد برای انتخاب کمپرسور هوا ، رتبه بندی عملکرد است. آیا کمپرسور از نظر انرژی کارآمد است؟ آیا می توان چندین ابزار پنوماتیک را به طور همزمان کنترل کرد؟ و آیا با دوام است؟

    در حالی که کمپرسورهای تک و دو مرحله ای در بازار وجود دارند، پیدا کردن دستگاه ایده آل شما ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. با مشاهده منوی کمپرسور باد وب سایت ادوکس در زمان خود هم صرفه جویی داشته باشید !

     

    https://www.maintworld.com/Applications/How-to-Choose-an-Air-Compressor-According-to-Science

    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر
    لاری
    1399/06/31 17:20

    سلام اگه امکانش هست در مورد برند هواکوب بنویسید می خوام برای نجاری کمپرسور ازشون بخرم

    مدیر محتوا
    1399/07/04 19:38
    پاسخ به:لاری

    سلام، ممنون از همراهی شما، مقالات ما غالبا به معرفی و تحلیل کلی ابزار و ادوات صنعتی می پردازه. برای اسم بردن از نام یک برند نیاز هست که صاحب کالا هماهنگی هایی را صورت بدن. شما می تونین از لینک زیر کمپرسورهایی که معرفی کرده ایم را ملاحظه کنین
    http://www.advex.ir/products/catid/39/air-compressor