توسط ادوکس یک‌شنبه 24 فروردین 1399 1492

راهنمای خرید دریل: آموزش ساده برای انتخاب بهتر DIY

    ممکن است افرادی که قصد خرید دریل دارند، اطلاعات دقیقی از انواع مختلف و کاربردهای گوناگون و اصطلاحات فنی این ابزار نداشته باشند. در این خصوص سعی کردیم تا با ارائه اطلاعات مفید و موجز، خریدار را از سر در گمی خارج کرده تا ابزاری مطابق با نیاز خود انتخاب و تهیه نماید.

     

    دریل برقی

     

    دریل برقی برایم مناسب هست ؟

    اگر فرد باتجربه ای هستید و نیاز به سوراخکاری هایی با گشتاور بالا و نیروی زیادی دارید از دریل های برقی یا سیم دار استفاده کنید. این نوع دریل ها مستقیم به برق شهری وصل شده و برای استفاده مکرر بسیار مناسب هستند. مزیت های زیادی نسبت به دریل های شارژی دارند. بطور مثال گشتاور و نیروی تولید شده توسط این نوع دریل برای انجام مته کاری بر روی دیوار و دیگر پروژه ها بسیار مناسب هست.

     

    دریل شارژی

     

    دریل شارژی برایم مناسب هست ؟

    این نوع برای انجام کارهای ساده تر مناسب اند. دریل های شارژی قدرت کمتری نسبت به نوع برقی دارند ولی از مزیت های آنها می توان به وزن کم، استفاده آسان و مطمئن، همچنین قابلیت استفاده در همه مکان ها اشاره نمود. اگر قصد استفاده از این نوع برای انجام کارهایی با مدت زمان طولانی را دارید ممکن است نیاز دارید باتری یدک به همراه داشته باشید یا از باتری استفاده کنید که قابلیت شارژ سریع داشته باشد. از دیگر مزایای دریل شارژی می توان به انعطاف پذیری و استفاده راحت از آنها برای انجام کار در مکان هایی با دسترسی مشکل مانند کار بر روی نردبان، سقف و یا کار در ارتفاع نام برد. پیشنهاد می کنیم باتری ابزار شارژی تان قابلیت استفاده برای دیگر ابزارها را هم داشته باشد. به این معنی که بتوانید یک باتری را برای همه ابزارهای شارژی خود استفاده کنید.

     

    انواع باتری دریل شارژی

     

    چه مدل باتری انتخاب کنم ؟

    اگر قصد انتخاب دریل شارژی را دارید پس نوع باتری نیز برای شما اهمیت خواهد داشت. باتری هایی از جنس لیتیوم یون دارای سایز کوچکتر و وزن سبکتری نسبت به باتری های نیکل کادمیوم دارند. همچنین باتری هایی از جنس لیتیوم مدت زمان طولانی تری شارژ خود را حفظ می کنند که این بدان معناست که شما در حین کار به تعداد دفعات شارژ کمتری احتیاج خواهید داشت. باتری نیکل کادمیوم دارای وزن سنگین تر و حجم بزرگتری هستند لذا قیمت ابزار ارزان تر خواهد بود

    در حالتی که ابزار مورد استفاده قرار نگیرد باتری های لیتیومی مدت زمان بیشتری شارژ را در سطح قبلی حفظ می کند. درهنگام خرید به اعداد ولت (V) و آمپرساعت (Ah) که بر روی باتری دستگاه درج شده است دقت نمائید. هر چه این اعداد بالاتر باشند قدرت شارژ دهی بیشتری دارند.

    چطور عملکرد باتری را بسنجم ؟

    ممکن است مدت زمان شارژ، پروژه شما را با تاخیر مواجه کند. بنابراین مناسب است که قبل از خرید جواب این سوالات را در خصوص ابزار مورد نظرتان بدست آورید.
    -آیا امکان شارژ باتری در یک ساعت و یا کمتر میسر هست ؟
    - آیا باتری یدک دستگاه به راحتی در بازار قابل تهیه هست ؟
    - آیا باتری این وسیله با سایر ابزارهای شارژی همرده قابل استفاده مشترک هست ؟

    چطور توان دریل را متوجه بشوم ؟

    توان دریل های شارژی با میزان ولتاژ (v) آن ها سنجیده می شود. دریل هایی با میزان ولتاژ بالا امکان سوراخکاری با سرعت بیشتر را فراهم می کنند اما باید این نکته را در نظر گرفت که همیشه باتری بزرگتر به معنی کار با مدت زمان طولانی تر نیست.

    توان دریل های برقی با میزان وات (w) خروجی آن سنجیده می شود. وات خروجی بیشتر به شما این امکان را می دهد که کارهای سنگین با مدت زمان طولانی را بدون بالا رفتن دمای دریل انجام دهید. به طور معمول بالاتر بودن میزان ولتاژ و ولت خروجی به معنای پرداخت هزینه بیشتر برای دریل است.

     

    سه نظام دریل اتوماتیک، آچارخور و sds

     

    چه نوع سه نظام مناسب کار من هست ؟

    این وسیله که در قسمت سر ابزار بسته می شود برای ثابت نگهداشتن مته استفاده می گردد. به طور کلی دریل ها دارای 3 مدل سه نظام از نوع اتوماتیک (بدون نیاز به آچار مخصوص)، سه نظام آچارخور و سه نظام با سیتم حرفه ای SDS هستند. 

    سه نظام اتوماتیک سرعت عمل اپراتور را در تعویض مته بیشتر می کند. باز و بسته کردن آن به کمک دست است و چنانچه ابزار شما از نوع گازی باشد با فشردن دکمه پاور هم می توان انجامش داد. سه نظام آچاری مدت زمان بیشتری برای تعویض مته نیاز دارد. به کمک آچار ستاره ای مخصوص سه نظام باز و بسته شده و مته در مرکز آن فیکس می شود. یکی از معایب آن می توان به این معضل اشاره کرد که چنانچه آچار گم شود یا در دسترس نباشد عملا دریل بلا استفاده می شود. سه نظام SDS به صورت کشویی عمل کرده و به راحتی مته در مرکز آن قفل می شود. این مدل برای انجام سوراخکاری در مصالح ساختمانی مانند بتن مناسب است.

    بهتر است بدانید برخی از انواع مته ها به منظور استفاده در سه نظام هایی هستند که با سایز کوچکتر، دارای شفت کمتر نسبت به سر مته باشد. همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است دریل هایی با سه نظام کوچکتر نتوانند قدرت لازم برای سوراخکاری در مواد سخت را داشته باشند.

    آیا نیاز به دریل گیربکسی دارم ؟

    برای دریل هایی با کاربری عمومی، معمولا یک چرخ دنده مناسب است که ساده ترین و ارزان ترین نوع دریل ها هستند، مانند مدل های 400 وات. اگر نیاز به استفاده از دریل به عنوان پیچ گوشتی را دارید باید مبلغ بیشتری بابت چرخ دنده دوم بپردازید.

    چرخ دنده اول دریل، دارای گشتاور زیاد و سرعت کم هست و با توجه به این ویژگی شما برای استفاده به عنوان پیچ گوشتی نیز کنترل زیادی روی دستگاه خواهید داشت. چرخ دنده دوم هنگام سوراخکاری با گشتاور پایین و سرعت زیاد به کار می آید. همچنین برخی از دریل ها داری نوعی چرخ دنده با چرخش معکوس است که اصطلاحا به آن چپگرد / راستگرد می گویند. این ویژگی دو کاربرد مهم دارد. اول در هنگام باز و بسته کردن پیچ و دوم زمانی که مته درون قطعه کار گیر می کند با دور معکوس می توان به راحتی آنرا خارج کرد. 

    اکثر دریل ها دارای کلید تنظیم گشتاور هستند که این ویژگی باعث می شود تا دریل برای استفاده در همه قطعات مناسب باشد. بهتر است بدانید تولید گشتاور بیشتر توسط دریل به شما قابلیت سوراخکاری قطعاتی از جنس مواد متراکم مانند چوب های فشرده و آهن را می دهد. اگر نیاز به سوراخکاری درون این متریال ها را ندارید بهتر است از دریل سبک و جمع و جور تر با میزان گشتاور پایئن تر استفاده کنید.

    دریل چکشی برای چه کاری مناسب است ؟

    برخی از دریل ها برای مته کاری در مواد سخت قابلیت چکشی هم دارند. بدین معنا که در پشت سه نظام ضربه ایجاد می کند که همراه با گردش مته عملیات ایجاد حفره و سوراخ را بسیار راحت و سریع می کند. برای استفاده از دریل درحالت چکشی شما به مته هایی از جنیس تنگستن کارباید احتیاج دارید. چنانچه در این خصوص نیاز به اطلاعات بر روی انواع مته کلیک کنید.

     

    چگونه دریل مناسب انتخاب کنیم

     

    چطور متوجه شوم یک دریل برای من مناسب است ؟

    یکی از ساده ترین روش ها این است که وزن دستگاه را نسبت به توانایی خودتان بسنجید. اگر به آسانی توانستید ابزار را بلند کرده و با تعادل لازم در دست نگهدارید، احتمالا انتخاب مناسبی می تواند باشد. 

    دقت کنید که دریل دستگیره راحتی برای کار کردن دارد یا خیر؟ چنانچه چپ دست هستید این نکته حائز اهمیت است. البته بعضی مدل های خاص مخصوص چپ دستان نیز تولید شده است. دریل هایی به بازار عرضه شده اند که دستگیره لاستیکی ضد تعریق برای نگهداری آسان تر دارند. دستگیره های کمکی که به شکل حرف T هستند در حالت تعادل بهتری قرار می گیرند و کاربری راحتری دارند.

    نکات نهایی قبل از خرید

    درباره ی این موضوعات بررسی کنید که آیا پکیج خریداری شده برای انجام همه نیازهای شما مناسب هست یا برخی از آنها ؟ تکنولوژی موتور از نوع براشلس هست یا ذغالی؟ ماشه پاور ساده است یا گازی ؟ سری ابزار قابل تعویض با اسکسوری های دیگر هست؟  

    علاوه بر قیمت و قدرت خرید شما، از فروشنده معتبر توضیح بخواهید که لوازم جانبی دستگاه مانند دسته کمکی، کیف حمل مستحکم، مته های مورد نیاز، قطعات یدکی این ابزار به راحتی قابل تهیه باشد. حتما دارای گارانتی شرکتی باشد و به مدت زمان آن هم توجه کنید زیرا شرایط همه شرکت ها یکسان نیست. خدمات پس از فروش قابل قبول را هم به پارامترهای تاثیر گذار بر خرید تان اضافه کنید. توصیه می کنیم از برندها و شرکت های نمایندگی خرید خود را انجام دهید که در تامین نیازهای مشتری خوشنام بوده و قیمت دستگاه اولویت اول شما نباشد.

     

    مشخصات فنی دریل

     

    شرح واژگان فنی مورد نیاز

    در هنگام خرید حتما باید با مفاهیم واژگان فنی دستگاه آشنا باشید تا قادر باشید بهترین انتخاب را داشته باشید. در مقاله ای جدا به تفصیل نسبت به توضیح کامل هر یک از اصطلاحات گشتاور، سرعت بدون بار، انرژی ضربه ای، نوع باتری، ترمز ایمنی، کلاچ ایمنی و امثالهم پرداخته ایم تا در حد توان به دانش کافی در این خصوص مسلط شوید. 

    با کلیک بر روی واژه نامه مشخصات فنی دریل آنرا کامل مطالعه نمائید

     

     

    ..:: با تشکر از ترجمه و تدوین مهندس آرش سلیمان زاده ::..


    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر