توسط ادوکس جمعه 8 فروردین 1399 2005

تاریخچه بوش: معرفی و گزیده ای از داستان شکل گیری کمپانی Bosch

    به نظر می رسد تمام صنعتگران نام بوش را شنیده باشند. مردی آهنین که اگر در مقابل تمام مشکلاتی که در ده سال ابتدایی تاسیس شرکتش با آنها مواجه شد، استقامت نمی کرد اکنون این شرکت آلمانی (Robert Bosch GmbH) وجود خارجی نداشت. شرکتی بین المللی که بر پایه فناوری های نوین مهندسی و پیشرو جهان تشکیل شده و در حوزه فناوری های اتومبیل، ابزارآلات صنعتی، کالاهای مصرفی برقی، فناوری های ساختمانی و لوازم منزل فعالیت چشم گیر دارد. همچنین شرکت بوش بزرگترین تامین کننده لوازم اتوماتیک در جهان است. 

     

    رابرت بوش بنیان گزار کمپانی بوش آلماان

     

    تاریخچه شرکت بوش

    رابرت بوش (1861-1942میلادی) در آلمان شرقی به دنیا آمد، او سال 1886 میلادی در شهر اشتوتگارت بنای شرکت بوش را نهاد. این اتفاق همزمان با دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در ایران، حدود سال 1265 شمسی است. درسال 1892 به دلیل تمام شدن سرمایه اش به مرز ورشکستگی رسید، اما با انگیزه مضاعف و حمایت هایی که توانست جلب نماید، شرکت را نجات داد.

    دلیل موفقیت های رابرت بوش برنامه ریزی دقیق و درست وی بود. در سن 25سالگی به ایالات متحده سفر کرد و این افتخار را داشت تا به عنوان مکانیک در کنار ادیسون و برگمن فعالیت داشت باشد. این امر موجب شد هنگام بازگشت ایده های بسیاری به کشورش آلمان وارد نماید. در آن سالها مهندسی برق در آمریکا پیشرفت شایانی کرده و نسبت به اروپا بسیار جلوتر بود. وی در سال 1897 کارگاهی راه اندازی نمود و توانست به عنوان اولین تولید کننده ی شمع جرقه ای اتومبیل، خود را مطرح نماید.

     رابرت بوش با تلاش و انجام مذاکرات زیاد موفق شد اولین خطوط برق رسانی شهر اشتوتگارت را در سال 1895 ایجاد کند. با ورود برق به این شهرهر خانه و شرکتی نیاز به لوازم برقی و اتصالات برقی داشت در نتیجه شرکت او رشد سریعی پیدا کرد. در این میان رابرت بوش به عنوان تامین کننده برق، قراردادی بسیار پر سود با مشترکان امضا نمود روز به روز به شهرت و موفقیت شرکت بوش افزوده شد. به این ترتیب در حدود سال 1900 رابرت بلند پرواز تصمیم به تاسیس کارخانه خود گرفت که در زمینه تولید شمع خودرو و برخی فناوری های این صنعت دامنه صادرات خود را به بریتانیا و فرانسه گسترش دهد. 

     

    عکس اولین دریل برقی ساخت بوش

     

    در اواسط دهه 1920 صنعت خودرو سازی آلمان با بحران و افت سفارش زیادی مواجه شد. در این بین رابرت بوش به فکر افزودن کالاهای جدید به سبد محصولات خود افتاد. یکی از مهندسان شرکت به نام هرمان اشتاینهارت ابزاری به نام Forfex را ابداع کرد تا اولین نمونه دریل برقی طراحی و ساخته شود. از این ابزار در پروژه های ساخت و ساز خود شرکت بوش استفاده شد.

    زمینه های فعالیت شرکت بوش

    در حال حاضر بوش به صورت هلدینگ مدیریت می شود و در بسیاری از حیطه های مهندسی، از جمله ابزارآلات برقی صنعتی، ابزارآلات شارژی صنعتی، ابزارآلات پنوماتیک، اندازه گیری لیزری و دیجیتال، ادوات باغبانی، تکنولوژی سگمنت های الماسه، تیغ برش دیسکی، ابزارآلات دستی، ابزار تراشکاری، ماشین آلات و ابزار نجاری، ژنراتور، کارواش های خانگی و صنعتی، ترانس و اینورتر های جوشکاری و برشکاری، لوازم و تجهیزات ایمنی کار، تجهیزات الکترونیکی پزشکی، سیستم ترمز ABS اتومبیل و تجهیزات ناوبری اتومبیل ابزار و ادوات شرکت بوش را می توان پیدا کرد.

     

    عکس کمپانی بوش آلمان

     

    تفکرات رابرت بوش بر این اساس بود که بهتر است پول خود را از دست بدهیم تا اینکه اعتماد و اطمینان مشتری را از دست دهیم و همین امر موجب سرلوحه قرار گرفتن رفتار سازمانی دیگر مدیران وی گردید تا به امروز که شعار جهانی این برند (Invented for life) در جهت راحت کردن زندگی مصرف کننده هاست.

    بوش جهت انجام هر کاری وسیله یا ابزار متناسب با آنرا طراحی و ارائه کرده است و کاربری آسان، دوام و طول عمر زیاد و دقت بالا از جمله مزایای بسیار مهم در خرید و استفاده از وسایل و تجهیزات بوش هستند که به این ترتیب توانسته رضایت خریداران زیادی را در سراسر دنیا جلب نماید.

    اختراعات و دستاوردهای بوش

    برخی اختراعات و رویدادهای برجسته شرکت معظم بوش:
    1902 اولین شمع جرقه زن اتومبیل (ثبت اختراع)
    1913 اولین استارتر اتومبیل
    1914 اولین چراغ مخصوص اتومبیل
    1926 اولین بوق اتومبیل
    1927 اولین پمپ انژکتوری دیزلی
    1928 اولین دستگاه برقی مو زن
    1932 اولین رادیو اتومبیل
    1932 اولین دریل برقی
    1936 اولین دستگاه ضبط الکترونیکی صدا
    1942 نابودی کارخانجات بوش در بمباران متفقین
    1946 اولین اره عمود بر
    1960 بازگشت به بازارهای جهانی با لوازم خانگی
    دهه 1960 اولین مخلوط کن آشپزخانه
    دهه 1960 ورود به بازار ابزارآلات در رده خانگی
    دهه 1970 ابداع سیستم ترمز بدون قفل ABS
    دهه 1980 سیستم مخابرات سیار و اولین تلفن داخل اتومبیل
    1981 اولین دریل چکشی
    1984 اولین دریل شارژی نیکل کادمیوم
    1985 اولین اره همه کاره افقی بر
    1988 اولین سنباده لرزان گرد و تخت
    1989 اولین چکش برقی و دستگاه فرز سنگبری (سنگ زاویه)
    1990 اولین بتن کن پنج شیار 
    1992 اولین دریل چکشی هوشمند
    1995 ارائه سیستم کروز کنترل
    2003 ورود به بازار ابزار شارژی لیتوم یون
    2005 نوآوری در حکاکی پلاسما


    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر