توسط ادوکس شنبه 10 اسفند 1398 892

انواع اره برقی: معرفی و بررسی عملکرد اره های برقی

    اره ها تجهیزاتی هستند که برای برش مواد مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه این تجهیزات با کمک نیروی الکتریکی به ابزاری قدرتمند و سریع برای برش اشیاء تبدیل شده اند. 

    اره برقی‌ها با توجه به نوع کاربری و میزان دقت و ظرافت مورد نیاز در برش، با مشخصات متفاوتی ساخته میشوند. انواع اره‌ برقی شامل اره‌ی ‌فلک های، اره‌ی نواری، اره‌‌ی عمودی بر، اره‌ی افقی بر و سایر مدلهای دیگری است که در ادامه به هریک پرداخته میشود.

    انواع اره برقی

    1. اره‌ زنجیری برقی

    اره‌ی زنجیری متشکل از یک زنجیر برنده است که با نیروی موتور برق بر روی یک صفحه نگهدارنده پیشروی کرده و باعث برش چوب میشود. اره‌ی زنجیری برقی از برق شهری 220 ولت تغذیه میکند. این اره دارای دو بخش بدنه و قسمت بُرنده است. 

    زنجیر مورد استفاده در این نوع اره دارای تیغه های برنده و تیز است. بر روی لبه های تیغه‌ی راهنما یک مسیر ریلی تعبیه شده است که شیار موجود بین این ریل محل جایگیری زنجیر است. این نوع اره فاقد دود و دارای صدای کمی میباشد و از این رو برای کار در فضاهای بسته مناسب است. اره‌ی زنجیری برقی دارای وزن 1 تا 8 کیلوگرم برحسب توان اره می باشد. این اره بر حسب توان موتور و نوع کاربری دارای سه مدل متفاوت است. این سه مدل عبارتند از:

    • اره‌ی زنجیری مناسب برای کار در جنگل (Chain saw for forest work): این نوع اره برای فعالیت‌هایی نظیر شاخه‌زنی و برش درخت طراحی شده است.

    • اره‌ی زنجیری مناسب برای هرس(Chain saw for tree service) : توان موتور پایینتری دارد و کاربردش در هرس کردن درختان است.

    • اره‌ی زنجیری دسته بلند (high handled chain saw): این مدل نسبت به سایر اره های زنجیری از قدرت بالاتری برخوردار بوده و برای بریدن تنه‌ی درخت مورد استفاده قرار میگیرد.

    2. اره‌ نواری برقی

    اره‌ی نواری از مدل‌های کاربردی اره‌ی برقی است که دارای یک میز کار ثابت میباشد. این اره قابلیت برش چوب، لوله و انواع گوشت را دارد، از این رو در کارگاه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اصلیترین قسمت اره‌ی نواری، تیغه‌ی آن است که متناسب با نوع ماده باید تعویض شود.

     فلزی که برای ساخت تیغه‌ی اره‌ی نواری انتخاب میشود، باید از ویژگی های سختی (hardness)، انعطاف‌پذیری (toughness) و چُقرمگی(ductility) برخوردار باشد. همچنین در برابر ضربات شدید، مقاومت بالایی داشته باشد.

    فولاد مارتنزیتی (Martensitic Stainless Steel) با ترکیبی از آلیاژهای آهن و کروم، از ساختاری بسیار سخت و مستحکم ساخته شده است. فولاد آب دیده مارتنزیتی با مقاومت بالای خستگی، توان کار به صورت مکرر را خواهد داشت. پس می‌توان از این نوع فولاد برای اره‌ی نواری برقی استفاده کرد.

    3. اره‌ گِرد‌بُر برقی

    اره‌ی گرد‌بر از ابزار پرکاربرد در فعالیت های نجاری است. این اره قابلیت استفاده‌ی متحرک و یا نصب بر روی میزکار را دارد. از تیغه‌ی این اره برای برش طولی و عرضی استفاده میشود. برای ساخت تیغه‌ی اره‌ی گردبر از فولاد (HSS (HighSpeed Steels استفاده می‌کنند. 

    این فولاد که از سختی بالایی برخوردار است، برای برش چوب و قطعات سخت مورد استفاده قرار میگیرد. تیغه از قسمت های دندانه، بدنه، قطعه‌ی میانی و روزنه برای نصب روی شَفت تشکیل شده است. طول استاندارد دندانه های تیغه 45 میلی‌متر است.

    انواع اره برقی

    4. اره‌‌ فارسی ‌بُر برقی

    اره‌ی فارسی‌بُر دستی مجهز به یک تیغه‌ی مستطیلی است که برای برش سطوح صاف و نیز برش مورب کاربرد دارد، اما در اره‌ی فارسی‌ُبر برقی از یک تیغه‌ی گرد با قطر 255 میلی‌متر استفاده میشود. سرعت چرخش تیغه با استفاده از الکتروموتور موردِ استفاده در این اره 4600 دور در دقیقه است.

    5. اره‌ عمود بُر برقی

    اره‌ی عمودبُر با نام اره‌ی چکشی شناخته میشود. این اره با سرعت زیاد و حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ی برش را جابه‌جا میکند. از این نوع اره برای برش داخل قطعه و نیز برش های دایره ای، خمیده و زاویه‌دار استفاده میشود. اره‌ی عمود‌ُبر برای انجام برشهای ظریف گزینه‌ی مناسبی است.

    6. اره‌ افقی‌ بُر

    این اره برای کاربردهای محدود و ایجاد برش های کوچک در قطعات مورد استفاده قرار میگیرد. اره‌ی افقی‌بُر با تیغه های متفاوت قابلیت برش قطعات چوبی و فلزی را خواهد داشت. تیغه‌ی مورد استفاده برای این نوع اره را از فولاد آب دیده می‌سازند که در برابر ضربه از استحکام بالایی برخوردار است. ضخامت تیغه و توان موتور، قابلیت برش قطعات ضخیم را فراهم نمی‌کند و برای مصارف گسترده پیشنهاد میشود.

    انواع اره برقی

    7. اره‌ متناوب

    اره‌ی متناوب، مدل مجهز و پیشرفته تری از اره های برقی است که برای برشهای اولیه در کارخانه های چوب بُری استفاده میشود. این اره مجهز به غلطک های تغذیه‌ کننده‌ی چوب در بخش ورودی دستگاه است که الوار را به سمت ناحیه‌ی برش سوق میدهد.

     نیروی محرک غلتک ها از سیستم هیدرولیکی تامین میشود. خروجی این دستگاه، تخته های بریده شده است که برای ساخت تجهیزات چوبی مورد استفاده قرار میگیرند. از دستگاه الکتروموتور برای تامین نیروی برش لازم در این نوع اره استفاده میشود. حرکت تیغه ها در جهت عمودی و به صورت رفت‌و‌برگشتی و یک مرحله‌ای است. 

    به‌عبارتی درحین پایین رفتن تیغه، عمل برش انجام میشود و در زمان حرکت به بالا تیغه استراحت میکند. این نوع اره ها به دلیل استفاده از تیغه های نازک برای برش، میزان دور ریز چوب را به حداقل مقدار ممکن کاهش می‌دهند.

    8. اره مویی برقی

    اره مویی با قابلیت برش قطعات با کمترین میزان خطا، در گروه اره‌های ظریف‌بُر قرار میگیرد. این اره با تیغه‌ی مویی برای کاربردهای هنری و ساخت زیرآلات، جواهرات و بُرش چوب و رِزین مورد استفاده قرار می گیرد. توان الکتروموتور اره مویی برای برش قطعات با ضخامت محدود پیش‌بینی شده است، بنابراین برای برش قطعات ضخیم مناسب نیست. 

    تیغه‌ی فولادی نازکی که در این دستگاه قرار میگیرد، با یک قرقره‌ی فلزی پشتیبانی میشود که مانع از خم شدن تیغه در حین کار خواهد بود. قدرت این ارههای برقی رومیزی حداکثر 1.5 ps (معادل 1400 دور بر دقیقه) است. تیغه های مورد استفاده در این دستگاه دارای عرض 3 تا 15 میلی‌متر هستند که از دو طرف به دستگاه متصل میشوند.

    9. اره‌ پروفیل‌ بُر

    اره‌ی پروفیل‌بُر از جمله تجهیزاتی است که در صنایع ساختمانی و برای برش قطعات فلزی مورد استفاده قرار میگیرد. اجزای این اره شامل یک موتور، گیره‌ی نگهدارنده، بازوی متحرک و دیسک برشی هستند. 

    این نوع اره ها به دلیل ایمنی بیشتر و امکان جابجایی راحت تر، جایگزین فرزهای آهنگری شده اند. تیغه‌ی اره از الماس صنعتی با ضخامت 8.2 میلی‌متر ساخته می‌شود. قطر این تیغه های برشی از 300 تا 410 میلی‌متر متفاوت خواهد بود.

    اشتراک گذاری:




    نام
    ایمیل
    نظر